Новини

Причините за проблема с релсовия път по третия лъч на метрото са комплексни

  21.01.2021 11:55  
Причините за проблема с релсовия път по третия лъч на метрото са комплексни

Причините за деформацията на релсовия път по третата линия на метрото в София в участъка на метростанция „Хаджи Димитър“ са комплексни. Това обясни пред БНР изпълнителен директор на столичния „Метрополитен“ инж. Стоян Братоев.
„Все още не можем да кажем конкретните причини, защото се оформя мнението, че е комплекс от причини. Там, отгоре, е старото русло на река Перловска. При дъждовете нивото на водата от десет метра, както е по проект – на минус пет метра, или минус десет от тунела, е било буквално на терена, полека-лека спада, но все още е над проектното ниво“, обясни той в предаването „Хоризонт до обед“.

Релсите в проблемния 36-метров участък вече са демонтирани. В момента се премахна бетонът, който е труден за разбиване. Като се стигне до дъното, ще се прави анализ, допълни Братоев. През нощта са разбити само 5 метра от бетона. Достъпът с техника става само нощем, отбеляза инж. Братоев. Той прогнозира, че възстановяването на проблемната зона вероятно ще продължи повече от седмица, каквото беше първоначалното предположение. Последният намиращ се в засегнатия участък влак е изтеглен трудно и след това е било прекъснато движението.

Метростанцията беше затворена, след като бе установен технически проблем, свързан с релсите. В затворения участък на метролиния 3 се движат автобуси.

Една от причините за проблема е състоянието на почвите около тунела. „Но за съжаление над него са много слаби почви. Буквално е каша почвата. Дори в кадастъра го няма старото русло на река Перловска. Наслагват се много фактори – най-ниската точка, с най-слаби почви...“, очерта картината инж. Стоян Братоев. Фактор е засичането на най-дълбоката точка по трасето в този участък и старото русло на реката.

Проектанти и експерти тепърва ще анализират причините. Обектът е в гаранция. Изпълнителят си изпълнява задълженията, посочи Братоев. По думите му, „неустойките са най-лесната работа“. Първо следва да се изясни ситуацията, а след това да се обсъжда евентуална санкции за строителя.

Тунелите се изграждат и проектират от проектанти с опит, а тунелното строителство е изключително тежко и сложно, подчерта инж. Братоев.

За настоящата година е заложено начало на строителството на участъка от метростанция „Хаджи Димитър“ до „Левски“. По-нататък се планира продължението на столичното метро в посока Слатина, но финансиране за разширяването в този участък за тази година не се предвижда, каза Стоян Братоев.