Бизнес

Онлайн продажбите заемат дял от 2.5% в БВП на България

  26.01.2022 18:21  
Онлайн продажбите заемат дял от 2.5% в БВП на България

Онлайн продажбите към крайни потребители в България се увеличават и вече заемат дял от 2.5% от БВП на страната. Очакваният годишен ръст в сектора през 2021 г. на годишна база е 29 процентни пункта, става ясно от "Юръпиън И-комърс Рипорт 2021" (European Е-commerce Report 2021), цитиран от "СуперХостинг.БГ".

Въпреки че електронната търговия у нас се развива и навлиза в нови области на обществения живот и икономиката, тя все още е под нивата на повечето страни от ЕС.

Българите пазаруват онлайн най-вече от местни търговци, следвани от тези от други страни-членки на ЕС и едва след това от търговците от държави извън ЕС, става ясно от данни на "Българска Е-комерс асоциация" (БЕА) и Националния статистически институт (НСИ).

Най-често онлайн поръчваните стоки и услуги у нас са: дрехи, обувки и аксесоари (75%), спортни стоки (24%), мебели и стоки за дома (22%), настаняване в хотели (19.4%) и доставки от ресторанти (18.9%).

Пазаруващите онлайн европейци са значително повече от българите в процентно съотношение - 75% от общото население на ЕС. Най-купуваните от тях стоки и услуги за последните три месеца са дрехи (63%), стрийминг услуги (31%), както и мебели и пособия за дома (29%). За региона на Източна Европа, част от който е и България, 78% от населението има достъп до интернет, а 44% от тях пазаруват онлайн.

Само 52% от фирмите в България имат собствен уебсайт, а 11.8% от тях продават онлайн. "Тези данни показват, че у нас браншът тепърва има потенциал да расте с по-бързи темпове. Това ще доведе до повишаване конкурентоспособността на търговците и генериране на повече бизнес за обслужващите технологични сегменти като уеб дизайн, уеб разработка, хостинг услуги и дигитален маркетинг", заяви Цветелина Ненкова, маркетинг мениджър на най-голямата българска хостинг компания "СуперХостинг.БГ".

Според Ненкова онлайн търговията ще продължи да се развива още по-динамично, като влияние върху сегмента ще оказват чатботовете и изкуственият интелект, мобилните комуникации и устройства, виртуалната реалност и зараждащите се нови виртуални метавселени, както и блокчейн.

През последните четири години интернет потреблението у нас се е увеличило с 12 пункта, става ясно от данните на НСИ. За растежа в областта на дигитализацията допринася пандемията от Covid-19, която подтикна голяма част от бизнесите да използват интернет, за да се позиционират на международния пазар, както и много от потребителите да учат, общуват и да се забавляват в мрежата, обясняват от "СуперХостинг.БГ".

Най-използваното средство за сърфиране онлайн у нас е мобилният телефон (72%), следван от лаптопа (31%) и настолния компютър (26%).

Освен за комуникация, интернет все повече се използва за четене на новинарски сайтове, вестници и списания.

Делът на използващите онлайн банкиране българи се е удвоил през последните три години, достигайки до 15% от потребителите на интернет у нас.


Анкета

За коя партия бихте гласували ако изборите бяха днес?


Резултати