Министерството на туризма ще изхарчи 6.6 млн. лв. за реклама на България през следващите три месеца, съобщиха за TravelNews от ведомството. Средствата са от бюджета на държавата и ако не бъдат усвоени до края на годината, трябва да бъдат върнати в него. Кампанията ще бъде за сезон зима 2022/2023 г. Предвидена е телевизионна реклама на 12 пазара за културен, СПА и зимен туризъм. За първи път ще има клипове в Обединените арабски емирства. От списъка на пазарите прави впечатление, че Великобритания е поставена на последно място по приоритет. Това е един от най-важните пазари за зимните ни курорти, откъдето големите туроператори организират чартъри и очакват сериозен ръст на туристите за предстоящия сезон. Но екипът на министерството повече залага на Румъния, Полша, Сърбия, Германия, Израел, Чехия, Австрия, Северна Македония, Гърция и Турция.
„Предложението е абсолютна глупост и просто ще бъдат изхарчени едни пари максимално бързо. Не можем да очакваме скиори от Австрия по българските курорти. Великобритания трябва да е на първо място по реклама за предстоящия зимен сезон, но в това министерство въобще не мислят и не обсъждат с бранша“, коментира пред TravelNews Димитър Попов, управител на туроператора „Пенгуин травъл“, който води туристи от британския и скандинавския пазар. Според него съседните балкански страни трябва да са приоритет, но в списъка липсват Дания, Швеция, Нидерландия и Ирландия, от където традиционно идват организирани групи. „Явно и министърът толкова разбира след като предлагат пазари без логика“, подчерта Попов.
Същото мнение изрази и проф. Георги Рачев, председател на Алианса на туристическата индустрия в България и зам.-председател на Българската асоциация на туристическите агенции (БАТА). „Не мога да си обясня кой е решил и измислил това подреждане без да е обсъдено с бранша. Има ли въобще хора в министерството, които да разбират от реклама и туризъм?“, попита той. По думите му рекламата трябва да бъде обсъждана с големите туроператори, които водят туристи в България през зимния сезон. На първо място трябва да има мощно представяне в съседните страни, откъдето идват хората лесно със собствените си автомобили. Следва британският пазар, който е водещ и приоритетен за зимния сезон, обясни Георги Рачев. Според него е грешка, че са изключени важни западноевропейски страни като Дания, Нидерландия, Белгия и Швеция. Рачев смята, че е крайно време да бъде направена национална стратегия за реклама на България с истински професионалисти от сферата на маркетинга и туризма.
„Поредна глупост на Министерството на туризма, където явно няма административен и експертен капацитет за представянето на бранд България“, коментира Мартин Захариев, зам.-председател на Националния борд по туризъм. Според него министърът на туризма Илин Димитров трябва да обсъди позиционирането на страната за зимния сезон с туроператорите и хотелиерите в трите курорта Банско, Пампорово и Боровоц, което очевидно не е направено. „Трябва да се съобразиш с бранша към кой пазар да се насочи рекламата. Илин Димитров иска да похарчи бързо едни пари без ефективност, за да не ги върне в бюджета на страната“, каза още Захариев. По думите му на всички трябва да е ясно, че скиори от Австрия и ОАЕ няма да дойдат у нас.
От Министерството на туризма засега не дават яснота в кои телевизионни канали на съответните пазари ще излъчват реклама на България.
Мирослав Иванов