Анализи Коментари

Реклама на туризма върви на 8 чужди пазара за близо 6 млн. лв.

  06.03.2023 15:44  
Реклама на туризма върви на 8 чужди пазара за близо 6 млн. лв.

Министерството на туризма рекламира България на осем пазара в чужбина за над 5.8 млн. лв. с ДДС. Това става ясно от отговор на ведомството до TravelNews. Договорите са сключени основно през октомври миналата година директно с телевизии за закупуване на програмно време. Излъчване на клипове върви на 8 целеви външни пазара – Чехия, Полша, Румъния, Турция, Северна Македония, Германия, Австрия и Израел. Целта е насърчаване на записванията за зимен сезон 2022/2023 г., за реклама на специализирани видове туризъм и за предстоящото лято.

Засега прави впечатление, че няма активности в други много важни пазари за летния туризъм – Великобритания, скандинавските страни и в съседна Сърбия. Към настоящия момент продължава договарянето с медии и за други традиционни и перспективни пазари, обясниха от ведомството. Туристическият бранш отдавна настоява рекламата на България да бъде съгласувана с него, като дава насоки какво да бъде промотирано, как и къде. Освен това да бъдат ползвани рекламни и пиар специалисти, коментираха от бранша пред TravelNews.

Страната ни няма нови рекламни клипове и послания от 3 години насам, които да провокират в новата реалност. Последните бяха създадени по време на Ковид пандемията при бившия вицепремиер и министър на туризма Марияна Николова.

Клиповете на туризма се излъчват в момента в общо 40 чуждестранни телевизии и техни онлайн канали, предоставени като бонус към основните програмни пакети. Най-много средства са отделени за Германия и Австрия – 1.4 млн. лв. с ДДС. Рекламата на България се излъчва в телевизиите RTL,VOX, NTV и Nitro (в Германия) и в RTL, RTLZWEI, SRTL, VOX, Nitro, RTLup, krone.tv, NTV, R9, SchauTV, sky tv (в Австрия). Германия е един от най-важните пазари за Българското Черноморие, от който идваха над 800 000 туристи в най-добрите години. Той не може да бъде възстановен вече 3 години заради пандемията и войната в Украйна. През тази година се очаква ръст, но отново няма да бъдат достигнати нивата от преди пандемията. Туроператорите и хотелиерите очакват германските туристи да достигнат до 70-80% от дошлите 761 000 през 2019 г.  

Зимният туризъм най-много е рекламиран в Турция, като е предпочетена само една телевизия – TRT срещу 938 000 лв. с ДДС. Следва популяризиране на туризма в Израел за 891 000 лв. с ДДС чрез телевизионен канал KESHET и онлайн канал MAKO. През последните години се забелязва ръст на израелските туристи, които освен за хазартен туризъм в София и по морето, вече идват и в зимните курорти, и на обиколни турове из страната.

Най-голямо разнообразие и канали са предпочетени в Полша - медийна група POLSAT - Polsat, Czwórka (TV4), Disco Polo Music, Polsat 2, Polsat Cafe, Polsat Doku, Polsat Film, Polsat Games, Polsat Music, Polsat News, Polsat News 2, Polsat Play, Polsat Rodzina, Polsat Seriale, Polsat Sport, Polsat Sport Extra, Polsat Sport News, Super Polsat, Szóstka. В тях са инвестирани над 796 000 лв. с ДДС. В Чехия е заложено само на медийната група NOVA GROUP чрез телевизионни и онлайн канали на NOVA и NOVA CINEMA. Договорът е за 727 000 лв. с ДДС. Полският пазар се очертава като един от най-перспективните за българския туризъм. В пандемичните години се реализира огромен интерес към Черноморието ни, който продължава и за предстоящия летен сезон, като за момента има ръст от 30% на записванията спрямо миналата година.

В съседна Румъния се излъчва реклама само в телевизионни и онлайн канали на Antena 3 срещу 585 000 лв. с ДДС. Това е най-големият пазар за българския туризъм. Над 1 млн. румънци идват на почивка в страната годишно. Те посещават основно Българското Черноморие, зимните курорти, но и все повече СПА курортите и културно-исторически обекти.

В Северна Македония вървят клипове за над 468 000 лв. с ДДС. Те се излъчват в телевизионен и онлайн канал Alsat-М TV и SITEL TELEVISION.

Миналата седмица стана ясно, че Министерството на туризма е започнало кампания на вътрешния туризъм в прогнозата за времето по националните телевизии и с клипове и предавания в други електронни медии. Синоптички представят различни обекти от страната, като се изписва логото на България и слогана „Открий и сподели“. Идеята е на служебния министър на туризма Илин Димитров.

До момента са договорени над 3.6 млн. лв. с ДДС с Нова ТВ, БТВ, БНТ, Дарик радио и Радио „Фокус“ за период от една година, обявиха за TravelNews от министерството. Най-много средства получава БНТ – 1 200 000 лв. с ДДС, следва Нова телевизия – 1 050 000 лв., БТВ с 1 020 000 лв., като за последната телевизия предстои сключването на договор. Радио предавания и клипове ще правят Радио „Фокус“ срещу 228 000 лв. и Дарик радио – 198 000 лв, показва справката. В процес на договаряне са кампании за насърчаване на вътрешния туризъм през 2023 г. и с други медии. Целта е да се проведе значима национална рекламна кампания за насърчаване на вътрешния туризъм. Предвиден е интегриран подход при реализиране на рекламни кампании за вътрешния пазар, който ще включва микс от канали: телевизионна и радио реклама, реклама в онлайн медии, участие на национални изложения и събития, като кампаниите ще бъдат надграждани чрез нови подходи и формати с цел налагане на единен бранд България и позитивното присъствие на темата туризъм във водещите български медии, обясниха от Министерството на туризма.

Мирослав Иванов