Новини от «друг» свят

Галактически пръстен оспорва разбирането за Космоса

Структура с формата на пръстен, състояща се от галактики и галактически купове, е открита в Космоса, съобщава «Дневник». Астрономи казват, че дори само нейните размери поставят под въпрос разбирането на човека за Вселената. Диаметърът йе 1.3 млрд. светлинни години. На нощното небе изглежда (но не с просто око, а с множество изследвания и технологии) около 15 пъти по-голяма от Луната въпреки огромното разстояние. Големият пръстен е засечен от докторанта Алексия Лопес от Университета на Централен Ланкашър, открила и друга структура - Голямата дъга, с размер 3.3 млрд. светлинни години. Не мислехме, че структури от такъв мащаб са възможни, казва тя.

Проф. Дон Полако от Университета в Уоруик допуска, че Големият пръстен и Голямата дъга може да са свързани и да образуват още по-голяма структура. Според д-р Робърт Маси от Кралското астрономическо общество се натрупват доказателства, че трябва да се преосмислифундамент от астрономията. Ако тези структури са истински, това е храна за размисъл за приетото мислене как е еволюирала Вселената във времето.

«Надбягване» между планетите

Преди около 5 млрд. години Слънцето започва да превръща водорода в хелий в ядрото си и постепенно да придобива формата на пълноценна звездазаобиколена от образувалата се мъглявина, което довело до образуването на ледени и прашни зърна. От този хаос се появили планети. Първата, формирала се през първите 3 млн. години от съществуването на Слънчевата система, е Юпитер смаса, равна на 318 земни тела. Сатурн тръгва по неговите стъпки и започва да расте, следван от Нептун и Уран. След като първичната Земя се сблъскала с Тея, планетоид с размерите на Марс, се е образувала Луната, на която били необходими около 200 млн. години, за да се втвърди.

Замръзва ли Европа

До 2025 г. ще има проблеми с Гълфстрийм и Европа ще се охлади рязко, твърдят датски учени, съобщава БТА. В тропиците и субтропиците все още е доста топло и затова водите му текат по повърхността на океана. Когато водата се охлажда, тя постепенно пада все по-ниско, сякаш се разтваря в моретата. При нормални условия това става в района на Северния ледовит океан , където свършва Гълфстрийм. В Западна Европа топлата вода все още тече по повърхността на океана и затопля европейците. Но гобалното затопляне стопява ледовете в Арктика и се очаква огромни маси прясна вода да се втурнат в океанаГълфстрийм ще бъде принуден да се гмурне в по-прясна вода. И тъй като ледът се топи все по-активно, скоро той ще отиде по-дълбоко, дори преди да се приближи до Западна Европа. Тогава климатът на Европа ще се влоши значително и е възможно да се доближи до този вДалечния изток.

Най-голямата маймуна обитавала Китай

Най-голямата маймуна, живяла някога, е изчезнала заради климатичните промени преди стотици хиляди години, когато любимите й плодове станали недостъпни през сухия сезон. Тя населявала Южен Китай, била с височина над три метра, а теглото й достигало 290 кг, съобщават авторите на изследването, публикувано в сп. "Нейчър". Гигантската маймуна, която приличала на днешните орангутани и се хранела с плодове и тропически цветя, населявала гористите местности на региона Гуанси, Китай, в продължение на около 2 млн. години.

Птичи грип настъпва към Антарктида

Британски учени съобщиха, че за пръв път са открили птичи грип при бозайници близо до АнтарктидаПатогенът е установен при морски слонове, морски коткидоминикански чайки и антарктически рибарки, съобщиха от британската правителствена Агенция за здравето на животните и растенията. Вирусът вероятно е пренесен от мигриращи птици от Южна Америка и ако продължи да се разпространява в целия субантарктически регион, може да застраши крехката екосистема и потенциално да изложи на риск много големи популации от морски птици и морски бозайници. ВАляска наскоро откриха вируса в мъртва бяла мечка. Преди това са регистрирани случаи на заразяване на тюлени в Европа и Америка, на норки в Северна Испания и на лисици и видри в Англия.

Амазония изненада археолозите

Огромен древен град, открит в Амазония и скритхиляди години от буйна растителност, променя представата за хората, живели там. Къщите и площадите в района на Упано в Източен Еквадор били свързани с удивителна мрежа от пътища и канали, съобщава Би Би Си. Намира се в сянката на вулкан, може би довел и до унищожаването на населението. Това е по-стар обект от всички други в Амазония и показва, че древните хора са живели в сложни градски общества. Построен е преди около 2500 г. и според археолози в него със сигурност са живели 10 хил., а вероятно и 100 хил. душиОткрити са 6 хил. правоъгълни платформиразположени в групи от три до шест около площад с централна платформа. Мрежа от прави пътища и пътеки е свързвала много от платформите, една от които се простирала на 25 км.

Очаква се пълна липса на сняг

По-малката снежна покривка застрашава достъпа до питейна вода, съобщи АФП, позовавайки се на научно изследване, публикувано в сп. "Нейчър".Учени от университета "Дартмут" са изработили климатични модели, използвайки данни от четири десетилетия за снеговалежа и дебелината на снежната покривка. Според техните заключения четирима на всеки петима жители на Северното полукълбо живеят в региони, зависими от снежната покривка. Югозападната и североизточната част на САЩ, както и Централна и Източна Европа вече отбелязват 10% до 20% намаляване на снежната покривка. Речните басейни около Мисисипи и Дунав, в районите на които живеят съответно 84 млн. и 92 млн. души, отбелязват спад от 30% до 40% на обема на водата. До края на 21 век там се очаква почти пълна липса на сняг.

Соленото става все по-солено

Температурите на океаните през 2023 г. отново са подобрили рекордите, а тенденцията на затоплянеще се запази до края на този век, дори ако емисиите на парникови газове бъдат спрени. Това показвагодишното изследване на учени от 17 изследователски института от Китай, САЩ, Нова Зеландия, Италия и Франция, които установиха, че 2023 г. за пета поредна година е била най-горещата в историята на световния океан.

Горните 2000 метра от океаните, които контролират колко бързо се променя климатът на Земята, са погълнали количество топлина, равно на изпаряването на 2,3 млрд. плувни басейна с олимпийски размери. Моделът „Соленото става все по-солено, а безсолното - все по-безсолно“ също бележи връх за пета поредна година. Затоплянето на океана ще доведе до намаляване на кислорода в морската вода и на способността ѝ да поглъща въглероден диоксид, което ще има тежки последици за океанския, растителния и животинския свят. Допълнителната топлина и влага в атмосферата правят бурите по-силни, с по-обилни дъждове, по-силни ветрове и по-значителни наводнения.

Бдителността на пингвините

Антарктическите пингвини пазят денонощно яйцата и пиленцата си в гъстонаселени и шумни колонии и затова си почиват хиляди пъти всеки ден, но само за около четири секунди, съобщават учени в сп."Сайънс". Тези микродрямки, които продължават около 11 часа на ден, са достатъчни, за да поддържат родителите бдителниПингвинитеприличат на сънливи шофьори, които отварят и затварят очи и го правят 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата в продължение на няколко седмици, казва Нилс Ратенборг, изследовател на съня в Института "Макс Планк". Антарктическите пингвини снасят яйцата си в гнезда с камъчета през ноември, а чифтосаните двойки си поделят родителските задължения. Единият се грижи за яйцата и малките, докато другият ходи на риболов, за да се храни семейството.

Хемоглобин захранва батерии

Учени от Университета на Кордоба и Политехническия университет на Картахена, Испания, разработиха първия прототип на високоефективна и устойчива батерия, използваща хемоглобин - протеин, който се съдържа в червените кръвни клетки и е отговорен за преноса на кислород в тялото, съобщи Юрикалърт. Новата технология може да доведе до революция в начина, по който хората захранват електронни устройства и електрически превозни средства. Хемоглобинът е в изобилие и леснодостъпен, което го прави рентабилен и устойчив вариант за съхранение на енергия. За разлика от други материали, които разчитат на редки и скъпи ресурси, неговото използване може значително да намали въздействието на производството на батерии върху околната среда.

Между остраняването и мъдростта

Независимо от популярното схващане, статистически не може да се докаже връзката между остаряването и помъдряването, гласят резултатите от изследването на д-р Юдит Глук от Университета в Клагенфурт, Австрия. Според нея натрупването на години няма да ни направи непременно по-умни. Жизненият опит не е достатъчен. Много възрастни хора не са особено мъдри. Характеристиките на мъдростта включват способността за емпатия, контрол над емоциите, откритостспособност за справяне с предизвикателства като самотата, казвад-р Глук.

242 маратона на 5 континента за 1 година

Канадецът Бен Побджой пробяга 242 солови маратона през 2023 г. на пет континента - Северна Америка, Южна Америка, Европа, Африка и Азия, бягайки 26,2 мили на всяко място. Нарича проекта си „Маратонското предизвикателство на Земята“ и се опитва чрез него да подобри световния рекорд на Гинес за най-много маратони, завършени за една година. Сега той принадлежи на американеца Лари Мейкън, който пробяга 239 маратона през 2012 г.Побджой е предоставил доказателства за рекордите си и очаква потвърждение от Гинес.

Потайностите на най-големия замък в света

Най-големият замък в света Малборк, който е двойно по-голям от Бъкингамския дворец, се намира в полския град Мариенбург и прилича на малко кралство. Разположен на над пет декара, той е пример за средновековно укрепление. За строителството му, което започва през 1820 г. и отнема 132 години заради внушителните си размери, са използвани над 30 млн. тухли. Между отбранителните стени са изградени три укрепени замъка, няколкостотин къщи, зърнохранилища и други постройки, отделени с ровове и кули. 150 години замъкът е основно убежище на представителите на Тевтонския орден (основно религиозно движение в Източна Европа през късното Средновековие). Крепостните стени са изградени така, че в тях да може да се съхраняват провизии за 400 души за две години в случай на война. В замъкаса живеели над 3000 рицари и обикновени хора. Днес той функционира като музей с над 2000 експонатапосещаван годишно от над 300 хил.туристи, пише Daily Mail.

Колко пъти мигаме на ден

Човешкото око трансформира светлина в електрически знаци, които се изпращат до мозъка чрез зрителния нервима леща, която се адаптира според разстоянието, чийто диаметър се регулира от ириса и тъканта, която е чувствителна към светлина.Окото може да различи близо 10 млн. цвята. Ако беше фотоапарат, то щеше да има около 576 мегапиксела. Почти 10% от всеки ден човекът прекарва със затворени очи само като мига, без да взема предвид времето, когато спи. Човек мига приблизително 17 пъти в минута, което е около 14 280 пъти на ден.

Чудеса в човешкото тяло

Устата произвежда около един литър слюнка всеки ден.

Мозъкът понякога е по-активен по време на сън.

Кръвоносните съдове на възрастен човек, сложени един до друг, могат да обиколят екватора на Земята четири пъти.

Тялото излъчва малко количество светлина, което е твърде слабо, за да се види с човешко око.

Човек има средно 67 различни вида бактерии в пъпа си.

4 кг кожни клетки губи човек всяка година.

Бебетата не плачат със сълзи, докато не навършат поне един месец.

Информацията се движи по нервите с около 400 км/ч.

Сърцето бие повече от 3 млрд. пъти средно в живота.

Левият бял дроб е с около 10% по-малък от десния.

Зъбите на човека са здрави, колкото тези на акулите.

Носът може да разпознае трилион различни аромати.

Хората са единственият вид, който се изчервява.

Кръвта е около 8% от телесното тегло.(GlasNews.bg)

227 часа готварство без прекъсване

Файлату Абдул-Разак счупи световния рекорд, след като готви без прекъсване повече от 227 часапредаде Би Би Си. Преди готварския маратон ганайката го нарече "национална задача" и каза, че го прави за Гана, увита в знамето на страната си. Когато излезе от кухнята на хотела в град Тамале, тябе бурно аплодирана. Нейният екип ще изпрати доказателства до централата на Гинес за официално потвърждение, че е подобрила рекорда. Сега той принадлежи на ирландеца Алън Фишър, който е готвил 119 часа и 57 минути.

И от животните можем да се учим

Множество видове от царството на животните остават със своя партньор и в добро, и в зло, докато смъртта ги раздели, пише obekti.bg.

Пингвините имат големи топли сърца, пълни с любов, въпреки че живеят сред студовете и ледовете на Антарктида. Избират си един партньор и остават с него години наред. Мъжкият и женският пингвин се редуват при мътенето на яйцето и при храненето на малкото пингвинче.

Белите лебеди остават верни на своя брачен партньор през целия си живот. В тяхното семейство на почит са приятелствотовзаимните грижи и състраданието.

Орлите са лоялни и верни брачни партньори.

Албатросите пазят любовта силна със страстни ритуални танци.

Гибоните създават изключително здрави връзки и живеят на принципа на равнопоставеност.

Вълците са грижовни към своите партньорки и само смъртта може да ги раздели.

Бобрите живеят в матриархални семейства. Тайната на дългата им и щастлива връзка се крие в мъдростта на женската.

Гургулиците, чиято любов е възпята в литературата и изкуствотоса символ на предаността. Известната поема на Шекспир "Фениксът и костенурката", е вдъхновена от тях.

Совите ухажват женската почти една годинаслед това построяват гнездо и я канят в новия дом. Ако тя го хареса и двойката си отгледа наследник, мъжкият поема водещата роля и се грижи за цялото семейство.

Лисицитев случай че женската умре, мъжката неси потърси нова партньорка и остава сама до края на живота си.