Новини

Протест ще блокира част от транспорта в София утре

   
Протест ще блокира част от транспорта в София утре

Градският транспорт в София излиза на протест утре, но противно на първоначалните предупреждения, сътресения се очакват само по няколко линии, става ясно от съобщение на Федерацията на транспортните синдикати към КНСБ. Протестната акция ще се проведе от 8:00 ч. на последната спирка на линии 4, 88, 204, 304, 384 и H4 в "Дружба 2", ул. "Обиколна". Движението на посочените линии ще бъде затруднено, като е възможно е да се стигне и до тяхното спиране, уточняват от КНСБ.

Синдикатите искат 37 млн. лв. целеви средства в бюджета за увеличение на заплатите в сектора, но това не бе удовлетворено. Градският транспорт трудно задържа хората заради по-конкурентните заплати другаде, а това води до огромно текучество и натрупване на извънреден труд, твърдят от транспортната федерация. За 2023 г. той е достигнал до над 500 хиляди часа. Този извънреден труд оказва пряко негативно влияние върху безопасността на градския транспорт, посочват от синдиката. Липсата на кадри – водачи, инженерен персонал, механици, обслужващ и почистващ персонал ще доведе единствено до преумора на служителите и увеличаване на произшествията и авариите в сектора, предупреждават оттам. Последният инцидент в София е от вчера, когато автобус по линия 94 се качи на тротоара и блъсна жена, която е с опасност за живота. На шофьора му е прилошало и е загубил съзнание в движение.

Нещата, както обикновено, не са толкова прости и много от проблемите са вътрешни. Наскоро общинският съветник на ДБ в Столичния общински съвет Симеон Ставрев огласи данни за състоянието на някои от столичните транспортни дружества.

В електротранспорта средната заплата е над 3000 лв.

„Столичен електротранспорт“ ЕАД (СЕТ) има 314 трамвая, 134 тролея, 49 електробуса. 174 трамвая се движат в София. 89 стоят в резерва. 40 са в престой по технически причини (ремонт или обслужване). Трамваите над 24 години са 190 броя, от 18 до 24 години - 17 броя, от 12 до 18 години - 18 броя, от 6 до 12 години - 25 броя, до 6 години - 42 броя (полските PESA Swing).

В София се движат 91 тролея. 32 стоят в резерва. 11 са в престой по технически причини (ремонт или обслужване). Тролеите над 24 години са едва 16 броя, от 12 до 18 години - 30 броя, от 6 до 12 години - 50 броя, до 6 години - 34 броя. Повечето са Škoda Solaris, а най-старите 16 са Ikarus. СЕТ са предложили да закупят нов подвижен състав за 403,5 млн. лв. Не е ясно откъде ще се намери това финансиране.

Служителите са общо 1850, като 737 от тях са водачи. Средния брутен доход на водачите е 3138 лв., а на другия персонал - 2607 лв. За сравнение - средната заплата в София към септември 2023 г. (последните налични данни) е 2772 лв. През 2019 заплатите на целия персонал са увеличени с 10%, а на водачите - с 20%. 2020 - пак увеличение с 10% на всички. 2021 - пак увеличение с 10% на всички. 2022 - пак увеличение с 10% на всички. 2023 - пак увеличение с 300 лв. на основните заплати на всички. Недостигът на водачи се компенсира чрез безплатни курсове за ватмани и шофьори на тролеи, повишаване на доходите, евентуално персонал от чужбина.

Стойността на материалните активи на дружеството към 30.09.2023 е 375,36 млн. лв. Собственият капитал към тази дата е 72.04 млн.лв. През последните 5 години дружеството има най-много приходи за 2022 - 121,4 млн. лв. Съответно и най-много разходи за тази година - 123,39 млн. лв. Към 30.11.2023 ЦГМ дължи на СЕТ 9.61 млн. лв. Към 30.09.2023 задълженията на СЕТ са 39.57 млн. лв.

Обществените поръчки на дружеството са основно за ел. енергия, разервни части, застраховки, охрана, почистване, горива, инструменти, облекло, вода, топлоенергия.

25% от автобусите не са в експлоатация

„Столичен автотранспорт“ ЕАД е вторият по километри пробег транспортен оператор в страната след БДЖ. Притежава 660 автобуса на дизел, газ и ток. Почти 400 са ЕВРО 6. Дизеловите са над 300. Електрическите са под 100. От тези автобуси 162 не са в експлоатация - това са цели 25% от подвижния състав. Автобусите чакат части за ремонт или са във външни сервизи за ремонт.

В "Столичен автотранспорт" (САТ) работят 1894 души, като шофьорите са 1080. Останалият персонал е от сервизни и други работници и от администрация (127 души). Дружеството има недостиг на водачи, въпреки че е посочило множество мерки за набирането на такива. Най-интересната е тази за привличане на 15 шофьора от Узбекистан.

Дружеството е предложило на СОС да похарчат 218,8 млн. лв. за нови 120 метанови автобуса и 90 нови електробуса. Не виждам предложение откъде дружеството да осигури финансиране за закупуването им, коментира по този повод Симеон Ставрев. Пасивите му се увеличават от 90 млн. лв. през 2019 до 102 млн. лв. през 2023 (9-месечие). Натрупаната загуба от 2019 до 2023 (9-месечие) е от цели 46 млн. лв.

САТ има множество обществени поръчки и сключване на договори по пряко договаряне (без обществена поръчка). Варират от закупуване на автобуси до набавяне на ботуши и маркучи. Обществените поръчки за 2019 са 31, за 2020 - 29, за 2021 - 24, за 2022 - 30, за 2023 (9-месечие) - 40. За договори по пряко договаряне са посочени едва 11 за 5 години и те са основно с "Топлофикация София", "Софийска вода" и за охрана. Практиката на общинските дружества досега беше да сключват множество поръчки по 30 000 лв., като законът им позволява да не правят обществени поръчки за тях, а директно да подписват договори.

ЦГМ постоянно са имали неизплатени суми към САТ от 2019 досега, като към момента става дума за 7 млн. лв. Изпълнителен директор от 2012 г. е Слав Монов. "Брутната му заплата е в пъти по-голяма, отколкото моята като общински съветник в СОС. Аз взимам 1252,80 лв. бруто", посочва Симеон Ставрев.