Поредна изненада за астрономите

Нов загадъчен обект в Млечния път, който е по-тежък от всички известни неутронни звезди и по-лек от най-леките черни дупки, откриха астрономи от Университета в Манчестър и Института "Макс Планк" в Мюнхен. Обектът  обикаля около милисекунден пулсар (с период на въртене от 1 до 10 милисекунди) и се намира на 40 хил. светлинни години от Земятасъобщава Би Би Си. Това е първата известна двойна система пулсар-черна дупка.

5569 екзопланети в Млечния път

Нови 85 потенциално обитаеми екзопланети извън нашата Слънчева система откриха учени от Университета в Уоруик, Англия. През 2022 г. НАСА потвърди, че има 5000 екзопланети, но те са само малка част от съществуващите в Млечния път. Сегаброят им вече е 5569 и непрекъснато расте. Всички те се намират в собствени звездни системи, въртят се около тях с период от 20 до 700 дни и са от над 1/3 до няколко десетки пъти по-големи от Земята. 1912 от екзопланетите са като Нептун, 1772 са газови гиганти като Юпитер, 1679 са „суперземи“, а 199 са скалисти.

Още един „еликсир на младостта“

Доц. Корина Амор Вегас и колегите ѝ от лабораторията Cold Spring Harbor в Ню Йорк са открили начин да намалят скоростта на стареене чрез препрограмиране на клетките на мишки. Учените ги модифицирали, за да унищожат лошите клетки за борба с рака и постигнали удивителни резултати с помощта на това „живо“ лекарство.„Ако го дадем на остарели мишки, те се подмладяват. Ако го дадем на млади мишки, те остаряват по-бавно. Никоя друга терапия в момента не може да направи товаказва доц. Вегас.Мишките показали по-добро физическо и метаболитно здраве и то без никакви странични ефекти. Ако в бъдеще стане възможно лечението да се приложи и при хора, ще е необходима само една доза от този „еликсир на младостта“ за удължаване на живота им.

Нови космически туристи

Астронавтите от третата частна космическа мисия вече са на Международната космическа станцияИспанециталианец, швед и турчин излетяха от Кейп Канаверал във Флорида на борда на космическата капсула „Дракон“. Това е поредната търговска мисия на тексаската „Аксиом Спейс“, която работи в сътрудничество с НАСА, предава „Гласът на Америка“. Полетът на четиримата астронавти до орбиталния комплекс продължи около 37 часа. След като се прикачиха към космическата станция, те бяха топло посрещнати от астронавтите на борда. Мисията ще продължи две седмици като през това време ще бъдат извършени серия експерименти.Пътуването на всеки от «туристите» струва около 50 млн. евро.

Продължава търсенето на извънземен живот

НАСА планира да изпрати през следващите години няколко астробиологични мисии до Венера и Марс, за да търси доказателства за извънземен живот. Те ще се проведат успоредно с мисиите до Луната (за първи път от ерата на "Аполо") и първите мисии до Марс с екипаж. Отвъд вътрешната част на Слънчевата система НАСА има амбициозни планове за изпращане на роботизирани мисии до Титан и други "океански светове", на които може да има екзотичен живот, съобщава ОфнюзПредвижда се създаване на ядрена ракета за космически изследвания, откриване на обитаеми планети в съседни звездни системи, мисии с екипаж извън системата Земя-Луна и търсене на живот на други небесни тела.

Нашата Слънчева система е „нетипична“

Днес познаваме хиляди планетарни системи в нашата галактика, но засега никоя от тях не прилича на нашата, която се характеризира с разделяне на планетите на две групи - малките скалисти планети в близост до Слънцето (Меркурий, Венера, Земя и Марс) и по-отдалечените  газообразни планети-гиганти (Юпитер, Сатурн, Уран и Нептун). Сред тях са двата астероидни пояса и далечният облак на Оорт, резервоар на комети, казва италианският астроном и планетарен учен Алесандро Морбидели, цитиран от АФП. Според него еквивалент на Слънчевата система може да бъде най-много една на хиляда звезди, което означава, че тя е "доста нетипична".

«Окото на Сахара» гледа към Космоса

Погледнато отгоре, „Окото на Сахара“ изглежда като огромен кратер, разположен в средата на пустинята Сахара в Мавритания, който се простира в диаметър от 50 км. Геолозите смятат, че „Окото“, известно още като структурата „Ричат, най-вероятно се е формирало чрез „сгъване“, когато тектоничните сили са я притиснали от двете страни. Изследванията на седиментна скала, изграждаща централния купол, показва, че тя датира между 1 млрд. и 542 млн.години. Окото е една от най-впечатляващите структури в света и един от първите 100 обекта на геоложкото наследство на Земята. Поради огромния си размер тя се вижда най-добре от Космоса.

На 90 секунди от Страшния съд

Стрелките на часовника на Страшния съд остават както през 2023 г. - на 90 секунди преди полунощ – хипотетична граница на глобалното унищожение, обяви организацията "Бюлетин на атомните учени". Те се позоваха на рискове като войните в Украйна и Газа, изменението на климата и потенциално разрушителни технологии като изкуствения интелект. Заплахата от апокалипсис сега е 11 пъти по-близо, отколкото през 1990 г., когато стрелките са били на 17 минути преди полунощ. Базираната в Чикаго организация създава часовника през 1947 г., за да предупреждава колко близо е човечеството до унищожаването на света. Сред съоснователите й са Айнщайн и Опенхаймер.

Най-богатите в света

Френският предприемач Бернар Арно е най-богатият човек в света, сочи класацията на американското бизнес списание "Форбс". Той оглави листата на най-заможните със състояние от 205.7 млрд. долара. 74-годишният собственик на най-голямата компания в луксозния сектор отчете по-високи от очакваните продажби за 2023 г. и повиши годишните си дивиденти. Втори в класацията е 52-годишният Илън Мъск. Съвкупният капитал на неговите компании е 204,2 млрд. долара. Трети в списъка е Джеф Безос основател на американската корпорация "Амазон", чието състояние възлиза на 179,9 млрд. долара.

Вируси дебнат от вечните ледове

Вечната замръзналост покрива една пета от северното полукълбо. Тя е студена, тъмна и в нея липсва кислород, което е идеално за запазване на биологичен материал. Ако кисело мляко се сложи във вечна замръзналост, то остава годно за консумация и след 50 хил. години. Непосредственият риск за вечната замръзналост не е прякото топене, аизчезването на арктическия морски лед, коетозатруднява корабоплаването, трафика и промишленото развитие в Сибир. Планират се огромни минни дейности за добив на нефт и руди, които ще пробият огромни дупки в дълбоката вечна замръзналост. Това ще освободи огромни количества патогени, които все още виреят в нея. Миньорите ще влизат в тях и ще дишат вирусите. Последиците от това могат да бъдат катастрофални, предупреждават изследователи.

Гърция си иска скулптури от Партенона

Британският музей да върне скулптурите от Партенона в Атина, призова отново гръцкият примиер Мицотакис месеци след дипломатически спор с Великобритания за 2500-годишните артефакти, съобщава Ройтерс. Според него "само видени заедно, на място, в сянката на Акропола, можем наистина да оценим тяхното огромно културно значение"Гърция многократно е настоявала скулптурите, които британският дипломат лорд Елгин е взел от Партенона през 1806 г., да бъдат върнати за постоянно. Около половината от 160-метровия фриз, украсявал храма в Атина, понастоящем се намира в Британския музей, а 50 метра от резбите са в Акропола в Гърция. Мицотакис сравни разделянето на скулптурите с разрязването на картината "Мона Лиза" наполовина.

Как оцеляват огнените мравки

Обилните валежи в Североизточна Австралия може да ускорят разпространението на огнените мравки, един от най-опасните инвазивни видове в света, определяни като най-опасните нашественициНаричат ги ​​още "електрически мравки" поради болезненото им ужилване, което често е по-силно от това на коприва и може да причи слепота при котки и кучета. За да се спасят от наводненията, те образуват големи плаващи салове, които се движат с водните течения. Огнените мравки строят кули, салове и мостове, като се закачат една за друга и така образуват пътека, по която други мравки могат да преминат. Плуват във водата от няколко дена до седмици, като създадат жив сал за около 100 секунди.

„Покривът на света“ обитаван преди 50 хил. години

Китайски археолози, провели шестгодишни разкопки в пещерния обект Мълун Тагфуг в Тибет, са открили повече от 10 хил. културни ценности, включително камък, кост, керамика, бронзови артефакти и растителни останки, датиращи от палеолита до ранната метална епоха, на площ от над 1000 кв. м. В праисторическата пещера, която се намира в масив на 4700 м над морското равнище във вътрешността на Тибетското плато, наричано „Покривът на света“,най-старите намерени културни останки са отпреди 50 хилгодини. Във вътрешността има скални рисунки на вертикални ивици и човешки фигури, от различни периоди, които предоставят важни доказателства за древните хора, оцелявали в екстремна високопланинска среда.

Разни страни, разни обичаи

В Португалия се смята за неучтиво да поискате допълнително сол към храната. А във Франция се счита за лош стил, ако си поръчвате мартини или уиски преди вечеря. В Япония е прието да се отпива на малки глътки, докато се яде - на това се гледа като на израз на благодарност. Има и обичай да се сърба, с което се показва, че храната е вкусна. В Кипър, Малта и Канада е в реда на нещата гостът да пристигне с известно, но неголямо закъснение. Но вАвстрия, където хората обичат точността, това е табу

В Норвегия не е прието да се яде с ръце, докато вЕстония късането на хляба с ръце се възприема за нормално. В Италия се счита за обида, ако си поискате допълнително сирене към поръчаната вече пица. В Катар е прието, когато се пие кафе, след последната глътка да разклатите чашата. В Йемен има обичай да не се пият повече от три чаши кафе или чай. Ако ви предложат чай или сладки в Иран, преди да приемете, първо да откажете. В Хаити и Доминика ръцете трябва да остават винаги над масата, докато се храните. Ако в Ямайка се храните заедно с други хора, всяко ястие, сложено на масата, трябва да бъде опитано. В Панама не е допустимо да се сочи с пръст към други хора.