Коментари

Христо Иванов проговори: Разговорът ни не е с Габриел, а с Бойко Борисов

   
Христо Иванов проговори: Разговорът ни не е с Габриел, а с Бойко Борисов

Госпожа Габриел не заслужава да бъде използвана за говорител на подобна позиция: да отказва преговори по изключително важни за страната и партньорите ни теми, да хвърля голословни твърдения за противоконституционност на нашите задълбочени предложения, без да може да формулира каквато и да било алтернатива.

Не заслужава да бъде изтиквана напред, така че зад гърба ѝ да се прикрие едно статукво в съдебната власт, службите и регулаторите, което, сигурен съм, не ѝ харесва. Призовавам за разговор с аргументи и алтернативи, а не с емоции и прилагателни. Време е да се поемат ясни ангажименти за реформи и да спре разиграването. И това е разговор с господин Борисов.

Това заяви съпредседателят на "Демократична България" Христо Иванов пред "Дневник" във връзка с реакцията на вицепремиерът и министър на външните работи Мария Габриел, която в сряда заяви, че няма да подпише предложения от ПП-ДБ меморандум за съвместно управление с ГЕРБ. 

Христо Иванов бе единственият депутат от ПП-ДБ, който не бе коментирал темата, а вчера в последния момент дори отказа интервю пред bTV. 

По думите му е аритметично възможно да възникне друго мнозинство в настоящия парламент:

"Това обаче ми се вижда самоубийствен сценарий за тези, които ще влязат в него. Наскоро господин Борисов каза, че "Възраждане" не била проруска партия, но пък те се появиха в Москва. От тази гледна точка ми се струва, че определени опции изчезнаха. Идеята да възстановят конструкцията с БСП и "Има такъв народ", която - това често се забравя - беше готова и само обратът с Гешев я провали, също би била напълно непродуктивна. Впрочем, това ще бъде реалността и след едни избори. Да не говорим за избори, в които отново централна тема ще бъде ролята на ДПС", обясни още Иванов.

Според него да спрат преговорите би било престъпна отговорност.

"Вярвам, че след известно време за успокояване на емоциите и избистряне на стратегическата яснота ще започнем сериозен разговор по всички теми и предложения, залегнали в меморандума, и ще стигнем до подробни писмени ангажименти по тях. Оформлението и заглавието са без значение", добави депутатът.

По думите на Христо Иванов няма как ГЕРБ и ДПС да принудят правителството да работи, въпреки желанието му да подаде оставка.

"Никой не може да принуди едно правителство, което е изчерпало политическия си ресурс, да работи. Това е ситуация, която и самите ѝ автори много трудно ще могат да обяснят. От тази гледна точка реалният, отговорният сценарий е на 6 март акад. Денков да си подаде оставката, както той сам казва, че ще направи. И максимално бързо да се разберем по всички елементи, които са необходими, за да може да бъде избрано правителство с премиер Мария Габриел. Това управление трябва да отговори на въпроса как продължава борбата с корупцията, как продължава съдебната реформа, как реформираме службите и как попълваме регулаторите по начин, който е обществено убедителен. Ако договорим отговорите на тези въпроси, не виждам защо трябва да разсъждаваме върху някакви екзотични, граничещи с извращението сценарии, в които акад. Денков подава оставка, но тя не се приема", каза депутатът.

На въпрос дали заради поста на министър на външните работи се развали разбирателството с ГЕРБ, Христо Иванов отговори:

"Защото разговорът се водеше предимно през медиите, а нямаше структуриран процес, по който да се обсъди съществото на нещата. Въпросът не е до нечии лични претенции, а да се намери структурно решение как и двете страни да могат да запазят своето участие в институционалния външнополитически диалог и това да гарантира, че той е балансиран. Забележете: изниква спор между нас и ГЕРБ-СДС, чисто вътрешнополитически. Госпожа Габриел не само, че не разговаря с нас и се обръща към обществото едва след като е запознала чуждите посланици със своята чисто партийна гледна точка. Това става в МВнР, не в централата на ГЕРБ. Не знам какъв по-добър пример може да бъде даден за проблема, който поставяме. Политиците зададоха този тон на разговора през медиите, не обратното. Досега публично той е бил най-вече за външното министерство", като допълни, че предложенията в меморандума са поставяни и публично, и във вътрешната комуникация. Но досега не могли да получат дефинитивен, ангажиращ отговор.

"Вероятно, статуквото е твърде удобно за нашите колеги. Надявам се сега, след като отминат малко емоциите, да разберем, че обективно е невъзможно да продължим да споделяме отговорността за управлението, без да сме сме постигнали конкретни ангажименти как да променим това статукво. Този процес трябва да включи и разговор за актуализирана версия на законодателната и управленската програма, в които да очертаем актуализираните си политически амбиции за всички сектори на управлението", каза още Христо Иванов.

По думите му всички все още чакат от акад. Николай Денков и Мария Габриел окончателната им оценка за работата на отделните министри, за да се пристъпи към разговор за персоналния състав. Иванов уточни още, че ПП-ДБ са склонни да коментират механизъм за съгласуване на всички решения.

"Разбира се, че е възможно да коментираме и такъв тип механизми. Аз още през лятото предлагах да разговаряхме за много по-цялостна структура на процеса на взимане на решения. Не виждам проблем тази тема да бъде поставена, да се намери някакво решение. Въпросът не е кой какво е направил през лятото, а дали сега ще съумеем да договорим работеща формула, или ще продължаваме да се държим по начин, който да дестабилизира страната в изключително сложен момент - и вътрешно-, и външнополитически", обясни депутатът.

Според мнението му управленската конструкция очевидно е в режим на сериозна изключителност от нормалните правила - доразвива се и се доадаптира от гледна точка на това, което се оказва възможно.

"На мен сега ми се струва много важно, особено на фона на казуса с "Нотариуса", да можем да добавим едно прилагателно към тази формула. И то е, че тя е антикорупционна. Темата за борбата с корупцията в крайна сметка ще реши съдбата на това управление. Трябва да можем да добавим аргументи, че то ще създаде условия институциите да си свършат работата. Това гюбре авгиево* да започне да бъде разчиствано. Иначе трябва да отидем на избори. Затова тези теми са извадени пред скоби. Всички мерки, които са залегнали в меморандума, са свързани и общият знаменател е: институционалната рамка на държавата да се справи с този много тежък абсцес, който всички сме знаели, че се развива, но сега виждаме ясно неговите прояви", заяви Иванов.

"Без адекватни назначения в регулаторите, службите и по върховете на съдебната власт не можем да гарантираме изчистване на държавата. Така че, ако не се разберем за назначенията, това ще е, защото няма да имаме воля да решим корупционния абсцес. Нещата са прости: искаме най-сетне да ангажираме ГЕРБ-СДС в двустранен преговорен процес за условията, при които можем да продължим носенето на отговорността за изпълнителната власт и да формираме стабилно мнозинство в парламента, което да има общи приоритети. Фундаменталната предпоставка за това е сред приоритетите на управлението да бъдат институционалните реформи за повишаване на способността на държавата да се справи с абсцеса на корупцията", каза още Иванов и добави, че се надява реакциите на Борисов да не са опит за бягане от тази фундаментална предпоставка.

"След утихване на емоциите ще стане ясно, че нито вътрешнополитически, нито външнополитически можем да имаме стабилно и успешно управление, без да отговорим адекватно и амбициозно на поставените в меморандума въпроси. Много се изкушаваме да се декорираме в евроатлантическите прилагателни. Ситуацията е толкова сложна във и извън България, че трябва да разбираме, че това не е достатъчно. Трябва да покажем, че сме способни да носим трайна и устойчива отговорност България да бъде пълноценен член на международната общност, суверенна страна, чиито институции работят. Това на първо място означава институциите на правосъдието, сигурността и регулаторите да могат да защитават публичния интерес и закона. Това означава, че не е достатъчно да тръбим, че сме евроатлантици. Трябва да можем да бъдем. Тестът, на който сме подложени постоянно, е не какви прилагателни използваме, а дали можем да бъдем част от устойчиви решения, или сме проблем за провеждането им", добави той.

На въпрос дали се използва сплашване с международните партньори, Христо Иванов отсече:

Никого не сплашвам и никак не обичам някой да опитва да ме сплашва. Няма да се съглася в страната ни да се налагат централноазиатски порядки. Говоря само за обективни реалности, на които се позовавам с надеждата да предизвикам здрав разум вместо поредната доза пресоляване на манджата, заплашващо да счупи всичко, понеже някой не може да приеме, че европейската цивилизация означава ограничаване на властта. Ако за някого реалността е плашеща или некомфортна, има проблем, който подозирам, че специалисти извън политиката трябва да решават."

По думите на Иванов, ако мнозинството не може да се разбере да управлява заедно, се отива на избори и това е закон на физиката в една демокрация.

"Въпросът е кое е решаващото. Ако някой каже, че не харесва механизма за регулаторите и го вади извън скоби. Трябва да предложи друг и да застане пред обществото с това предложение. Като не се харесва механизмът за регулаторите, който ние предлагаме, значи ли, че се очаква да приемем, че сега 100% са на ГЕРБ, ДПС? Или ни се предлага огласената от Десислава Атанасова формула - две трети на ГЕРБ и ДПС?", запита той.

Припомняме, че за регулаторите в меморандума пише, че разпределението на кандидатите между ГЕРБ и "Продължаваме промяната - Демократична България" ще е поравно, без претендентите да са ярки политически фигури. На въпрос дали тъкмо това не означава парцелиране, Иванов обясни:

"Описана е доста детайлно една дълга процедура, която включва възможност и действащи лица извън парламентарно представените партии да правят номинации, разбира се, подлежащи на припознаване от народни представители. За първи път предлагаме толкова развита процедура за проверки: първо за интегритет, тоест за липса на корупционни индикации; след това за наличието на професионални квалификации; едва след това предвиждаме консултации, при които политическите сили от мнозинството да седнем и да се договорим кои номинации ще подкрепим. Това не изключва номинации на други политически формации, на граждански организации, но трябва да е ясно кой носи отговорност. Тази отговорност по силата на вота на избирателите, на конструкцията на това мнозинство е 50 на 50. Но това е дял на отговорността, а не на партийните парашутисти и корупционните сапьори. Целта ни е да договорим процес, който изключва последното в максималната възможна в тази среда степен. Консултациите са предвидени да се случат едва когато са изготвени докладите от всички комисии, за да е ясна цялата картина. Едва тогава, при условията на взаимна възможност за вето, и то с принципни аргументи, да се обединим за кого ще гласуваме в пленарната зала.

Не предлагаме партийни квоти, а политическа яснота накрая.
Изрично предлагаме да си забраним да издигаме ярки политически кандидатури и да се ангажираме, че няма да играем с други партии. Например, както когато ГЕРБ и ДПС играха с "Възраждане" и "Има такъв народ" за избора на подуправител на здравната каса. Не във Варненския общински съвет, а в парламента за разпределението на 8 млрд. лв., които минават през здравната каса. Този механизъм очертава реалността, че споделяме отговорността. Всичко останало е нежелание да сменим регулаторите, защото в момента те са 100% на ГЕРБ и ДПС. Тези 100% доведоха до ситуацията, която виждаме в казуса "Нотариуса". Чия индивидуална отговорност е тя е въпрос, който ще изясняват институциите. Но тя е политическо наследство от управленията от последните десетилетия и от модела, който сега трябва да реформираме. Който разбира, че това трябва да се промени, е част от решението. Който не разбира, е част от проблема."

На запитване как си представя - при реакцията на ДПС - осигуряването на нужните 160 гласа за избор на членовете на Комисията за противодействие на корупцията и другите регулатори, за които се изисква квалифицирано мнозинство в парламента, Иванов каза:

"Когато Десислава Атанасова огласи позицията за парцелиране без никакви гаранции за качество, без никаква процедура, без никакви ограничения за ярки партийни фигури, не помня тогава да е имало подобна критична реакция от тяхна страна. Дали разликата е в липсващата една трета? Впрочем и госпожа Габриел тогава не откри противоконституционност. Имаме отговорност не просто към собствените си честолюбие и интереси. Имаме отговорност, когато твърдим, че сме евроатлантически сили, да покажем, че можем да сме част от устойчиви решения. Твърдя, че това, което предлагаме, е една рационална, устойчива политика на подмяна на регулаторите. Ако някой има други предложения, аз съм готов да ги чуя и преговарям с аргументи."

По думите му ПП-ДБ са предвидили  законодателни и други политически ангажименти, които да гарантират, че и комисията, и политическата система ще се заемат с всички аспекти, които досега са видими във връзка с убийството на Мартин Божанов-Нотариуса.

"Настояваме това да се случи бързо. От парламентарното разследване може да последва разкриване на информация и политически последствия. Това не е маловажно, но от гледна точка на определени наказателни последици на нас ни трябва много бързо да бъде попълнена Комисията за противодействие на корупцията. Всички органи, които трябва да разследват този казус, реално трябва се разследват сами себе си. Тъй като са в неизвестна степен накиснати в цялата тази проблематика и дълго време очевидно са си затваряли очите. 

За всички въпроси за индивидуална отговорност, включително на конкретни политически лица, трябва да има орган, който може да ги разследва. Затова фокусът ни е бързо и по максимално убедителен начин да започне попълването на комисията - не с партийни довереници, а с хора, които са обществено убедителни. Това също се забави прекалено много въпреки многократните ни призиви. Надявам се госпожа Габриел да си дава сметка колко неприемливо е за страната ни и за нейните водещи лица да изглежда, че нямаме воля да разследваме корупцията по убедителен начин", обясни депутатът и допълни:

"Искаме бързо и с ясни гаранции да се завърши Законът за съдебната власт, защото това ще отвори пътя да се конструират ново ръководство на прокуратурата, нови Висш съдебен и прокурорски съвет, както и нов Инспекторат, които имат много да разчистват и възстановяват в съдебната власт. Докато нямаме тези институционална играчи на терен, няма да можем да сме сигурни, че цялото гюбре ще бъде разчистено. Затова казвам, че предлагаме цялостна антикорупционна формула. Тестът кой е част от решението и кой е част от проблема е в това дали ще можем да се съгласим около нея и да я приложим. Или да отидем на избори, защото бягаме от това?"

Запитам дали смята, че с Бойко Борисов и Делян Пеевски се променя досегашният модел на управление, Христо Иванов каза, че това не е въпрос на негова лична оценка, а на конкретни действия.

"Предлагаме конкретни действия, които са насочени към тази промяна. Нека обществото да види дали те се случват или не. Като политик ме интересува да следвам дневен ред от конкретни действия, които да придвижват институциите и техния капацитет в правилната посока. Ако някой е готов, осъзнава своята отговорност, обществената необходимост да участва в този процес, е добре дошъл. Ако не е, ще отидем на избори", допълни той.

По думите му не може да е формален проблем, че Петьо Еврото не е посочен в обхвата на комисията, както е сега формулирана.

"Дейността на комисията е насочена към бездействията на институциите по този тип проблематика. Доколкото имам впечатления от публичната информация, те са достатъчно преплетени: Мартин Божанов-Нотариуса, Петьо Петров, бившата му съпруга. За мен е несъмнено, че тези неща би било доста трудно да бъдат поделени", каза Иванов.