„Нова звезда” на небосклона

Когато до края на септември експлозията й настъпи, тя ще бъде видима с просто око в продължение на няколко дниа след това около седмица с бинокъл.Зрелищното "изсветляване" ще бъде на 2,5 хил. хиляди светлинни години от нас в съзвездие, известно като Северната корона, което е се намира в Млечния път между съзвездията Воловар и Херкулес. Докато „супернова“ е експлозивна смърт на масивна звезда, то „нова“ е внезапна и кратка експлозия на умираща звезда, известна като „бяло джудже“.

„Паяк“ в Малък лъв

Невероятен кадър на неправилна галактика в съзвездието Малък лъв, на около 30 млн. светлинни години от Земята, засне космическият телескоп „Хъбъл“. Нейните изкривени „ръце“ със светещи звездообразуващи върхове отляво и отдясно наподобяват краката на паякообразнитеТе са изпълнени са с ярко светещи розови области, където се формират звезди, а синкавият газ е по-ярък от самото галактическо ядро. Неправилните галактики са без спираловидни ръкави, но имат тъмни петна от газ и прах, а някои изглеждат като две галактикисблъскали се една с друга.

Вечеря на 30 хил. км от Земята

Уникално изживяване, чиято цена започва от 495 хил. долара, предлага SpaceVIP - първата в света компания за космически полети с неутрални въглеродни емисии. Космическите ентусиасти ще могат да се насладят на изискани ястия, докато гледат как Слънцето изгрява над извивката на Земята на 30 хил. км при шестчасово „пътуване до ръба на Космоса“. Шестима пасажери ще могат да се присъединят към датския главен готвач Расмус Мункна борда на космическия кораб „Нептун“ за вечеря с няколко ястия. В момента има резервации за края на 2025 г. и началото на 2026 г.

Има или няма тъмна материя

Ново изследване на Университета на Отава оспорва преобладаващото разбиране, че около 27% от Вселената се състои от тъмна материя, по-малко от 5% от обикновена материя, а останалата част е тъмна енергия. Като оспорва необходимостта от съществуването на тъмна материяизследването открива нови пътища за изследване на фундаменталните свойства на Космоса, пише „Сайънс дейли". Тъмната материя е всичко, което не взаимодейства със светлината и електромагнитното поле. Тя не може да се види, не се знае от какво е съставена, но помага да се разбере поведението на галактиките, планетите и звездите

Ледените шапки на Марс

• Марс, подобно на Земята, има ледени шапки на полюсите си. Северната е дълбока 3,2 км и се простира върху област, по-голяма от американския щат Тексас.
• Вулканът Олимп, най-високата планина в Слънчевата система, е над два пъти по-висок от връх Еверест. Височината му е 22 км.
• Повърхността на Марс е с почти същата площ като сушата на Земята, без да се броят 71% от нея, покрити с вода.
• Някога на Марс също е имало океани, но дори те се добавят, това ще бъде само 1,5% от водата на Земята.
• В океаните на Марс са се образували цунами, подобни на земните. Най-високите вероятно са достигали около 120 м.
• Средната температура на повърхността на Марс е -63°C, с близо 80 градуса по-ниска от тази на Земята.
• Атмосферата на Марс е около 61 пъти по-тънка от земната и се състои почти изцяло от въглероден диоксид, който е само 0,04% от земната атмосфера.
• Мисиите до Марс сега са много по-редки - през 60-те и 70-те години те са 23, а в новото хилядолетие само 10.
• Марсианската Нова година е на 5 май.

Земята е на ръба на пропастта

Доклад на Световната метеорологична организация показва, че са счупени, а в някои случаи и "разбити" рекорди за нивата на парниковите газове, температурите на повърхността, топлинното съдържание и окисляването на океаните, покачването на морското равнище, размера на антарктическия лед и отдръпването на ледниците.2023 г. е била най-горещата година в историята със средна глобална температура на повърхността от 1,45 градуса над прединдустриалната стойност. Това е и най-топлото десетилетие (2014-2023 г.) в историята, което надхвърля средната стойност за периода 1850-1900 г. с 1,20 градуса.

Земята е на ръба на пропастта, докато замърсяването с изкопаеми горива причинява безпрецедентен климатичен хаос. Всяка част от градуса на глобалното затопляне оказва влияние върху бъдещето на живота на Земята, предупреди генералният секретар на ООН Антонио Гутериш.Топлинните вълни, наводненията, сушите, горските пожари и бързото засилване на тропическите циклони причиняват беди и хаос, нарушават животана милиони хора и нанасят икономически загуби замилиарди долари.

Страната на хилядите езера

Така наричат Финландия, в която има 188 хил. езера - от огромни водни площи като Саймаа, най-голямото в страната, до по-малки водни басейни сред девствени гори. В продължение на векове те са осигурявали прехрана, транспорт и възможности за отдих. Риболовът, разходките с лодка, плуването и сауната край езерата са дълбоко вкоренени във финландската традиция. Тези водни местообитания поддържат богато биоразнообразие от различни видове риби, водоплаващи птици и диви животни. Много от езерата са защитени територии.

70 от 400

На територията на кралство Дания, разположено в Северна Европа, има над 400 острова, от които само 70 са населени. От оживения столичен регион Зеландия, където се намира столицата Копенхаген, в която живее значителна част от населението на страната, до спокойната красота на Фарьорските острови в северната част на Атлантическия океан, островите предлагат множество преживявания за туристите и местните жители. Необитаемите са убежище за дивата природа, природни резервати или земеделски земи. А населените имат важна роля в социално-икономическия пейзаж на Дания. Някои от тях са гъсто населени и се радват на процъфтяващи общности, други са рядко населени и поддържат по-тих и традиционен начин на живот. Островите са свързани с континенталната част чрез мостове, фериботи или кейове.

Най-високата столица

Сгушена в Андите, тя се намира на над 3600 метра над морското равнище. Ла Пас, столицата на Боливия, е оживен град с небостъргачи, построени сред пресечен терен. На тази главозамайваща височина въздухът е по-рядък и туристите често се задъхват, когато изкачват стръмните улици и стълбища в подобния на лабиринт град. Ла Пас е доказателство за човешката устойчивост и адаптивност в условията на екстремни природни условия. Неговите жители са се адаптирали към предизвикателствата на живота на такава височина в продължение на поколения. Дъвченето на листа от кока, което е естествено средство за лечение на височинна болест, остава широко разпространеносред местните жители и туристите.

Държава без летище и жп гара

Малкото княжество Андора, разположено в сърцето на Пиринеите между Франция и Испания, няма нито летище, нито жп гара. С 468 кв. км площ и население около 77 хил. души това е една от най-малките държави в Европа. Стръмните долини, високите планински върхове и тесните криволичещи пътища, както и липсата на равни пространства, подходящи за изграждане на писти, затруднява изграждане на инфраструктура за въздушен транспорт и жп линии. Затова до Андора се стига с кола или автобус през Франция или Испания.

Умни не само по природа

Австралийските свраки, наричани още пойни враниса известни със своята интелигентност. Те запомнят до 30 човешки лица и не ги забравят дълго време, особено ако се чувстват измамениМалка група австралийски свраки например започнали да си помагат взаимно, за да премахнат проследяващите устройства на учените, което показва, че имат рядко срещано при птиците алтруистично поведениеНово изследване, публикувано в сп. Royal Society Open Science, показва, че техният интелект не се дължи само на генетиката, а и на социалната им среда.

Страховити пожари в Амазония

Амазония се бори с рекордни пожари от началото на годината, предаде Ройтерс. Огънят унищожава растителността, която е от ключово значение за  поглъщането на въглеродния диоксид. "Предстоят страховити времена", казва Синея до Вале от Съвета на коренното население на Рорайма в най-засегнатия от безпрецедентните пожари бразилски щат. През януари над 941 хектара от бразилска Амазония са унищожени, което е повече от три пъти от миналата годинаВ бразилска Амазония през февруари са регистрирани 3158 пожара при 1761 през 2007 г. Учени се опасяват, че комбинацията от суша и наводнения ще доведе до критична точка, от която няма връщане назад.

Призрачни акули на 4419 м дълбочина

Гигантски зловещи акули, със светещи в тъмното огромни очи и глава и перки, подобни на пера, саоткрити дълбоко в океана. Излезли сякаш от филм на ужасите, те са едни от най-старите риби. Призрачните акули, известни като риба плъх, риба призрак и риба заек, са далечни роднини на акулите и скатовете отпреди около 400 млн. години. Телата им са покрити с груби люспи, наречени зъбци, имат опашка като камшик, а дължината им достига 1.8 м. Хранят се с риба, ракообразни и мекотели. Някои екземпляри живеят на дълбочина до 4419 м в Андаманско море край Тайланд, където е открит новият вид.

Чума погубила ацтеките

През 1545 гимперията на ацтеките се разпада. Хората започват да страдат от главоболие, висока температураочите и устата им кървят и след известно време умират. До 1550 г. 15 млн. души, което е 80% от населението, загиват от мистериозна болест. В продължение на векове учените не могатда разберат каква е причинатаСега, почти 500 г. по-късно, използвайки древна ДНК от 29 скелета, открити в масов гробище на жертви на мистериозната болест, учените стигнали до заключението, че става дума за чума, разпространена чрез заразена храна или вода. Най-вероятно животни, носители на патогена, са били пренесени в Мексико от заселници, чиято имунна система, за разлика от тази на ацтеките, вече е била подготвена да се справи с микроба.

Внимание: медузи!

Те са три пъти по-стари от първите динозаври, адаптират се добре към изменението на климата иоцеляват във води с ниска концентрация на кислород. Медузите са 98% вода и като излязат на брега, телата им се изпаряват във въздуха. Имат нервна система, но нямат мозък и сърце. Желатиновите им тела са толкова тънки, че клетките се насищат с кислород чрез дифузия. Някои имат очи, а сложната верига от визуални сензори ги прави едно от малкото животни на планетата с 360-градусово зрение. Представителите на вида Turritopsis nutricula пък са безсмъртни - когато са изправени пред заплаха, клетките им се обновяват напълноА кутията медуза съдържа достатъчно отрова, за да убие повече от 60 души и може да причини смъртта на човек за няколко минути само с едно ужилванеПонякога то е толкова болезнено, че шокът от болката умъртвява жертвата по-бързо от отровата.

Подводна симфония „лекува“ корали

Звуци от здрави рифове могат да помогнат за възстановяване на коралови екосистеми, увредени от промените в климата и човешката дейност, съобщи АФП. След като излъчили аудио записи от здрави рифове, нещо като подводна симфония, съставена от "рибешки песни" и "тракане на щипки на скариди", учени от Океанографския институт в Удс Хоул установяват, че това насърчава кораловите ларви да се настанят върху деградирал риф и да говъзстановят. Здравият коралов риф се отличава с нискочестотни звуци, издавани от риби, на фона на почти постоянното пращене и пукане на скаридиИ обратното - един деградирал риф е много по-тих".При звуци от здрави рифове ларвите на устойчивия вид се фиксират средно 1,7 пъти повече, отколкото върху останалите рифове, които не били озвучавани.