Метрото в София ще се разшири с две нови метростанции, за да обслужва по-добре най-големия район в столицата - "Люлин". Общинското дружество "Метрополитен" е обявило обществена поръчка за продължението от съществуващата метростанция до Околовръстния път. Прогнозната сума е 147 млн. лв. от местния бюджет, като след провеждане на поръчката общината може да кандидатства по европрограма за покриване на разходите.
"Станциите са разположени между 2-ри и 3-ти микрорайон на "Люлин", по самия бул. "Царица Йоанна", като се планира и доизграждане (разширяване) на самия булевард, който сега свършва при "Панчо Владигеров", обясни за "Капитал" проф. Стоян Братоев, директор на "Метрополитен". Целта е да се подобри транспортното обслужване в "Люлин" по заложената още в Общия устройствен план (ОУП) на София Х-образна структура за всички по-големи райони. Тоест да има няколко разширения, както например е с летището и Бизнес парка. Първата метростанция продължава от МС "Люлин" до "Панчо Владигеров" по линията на бул. "Царица Йоанна", а втората стига до кръговото при Околовръстния път при пресичането с "Петър Дертлиев", където в близост са магазините на Kaufland и HomeMax.
По-малко вредни емисии, но след 2027 г.
"Младост е по-малък район от "Люлин", а има 5 метростанции. "Овча купел" има 4. "Люлин" е огромен и сега ще се реализира отдавна заложения още и в ОУП план за въпросните две метростанции", за да се подобри обслужването там", казва още Братоев. Прогнозите са за 28 хил. пътници за двете станции в едно направление, като новите две метростанции ще са към първата линия на метрото. В документацията на обществената поръчка е заложен срок за подаване на оферти от кандидати до 18 юли, както и оптимистично започване на строителството през декември 2024 г. Срокът за изпълнение иначе е 3 години, или най-рано двете станции биха били готови през края на 2027 г.Планира се осигуряването на по-удобния транспорт да спести вредни емисии от колите, като за това е нужен и добър довеждащ (наземен) транспорт до метростанциите. В сегашните условия от "Люлин" до центъра пътуването с кола отнема 40 минути. Има и идеен проект за паркинг при станцията към Околовръстното, но той не е задвижен с поръчката за станциите, тъй като е в по-начален етап. Иначе проектът за продължението на метрото в "Люлин" е минал през всички градоустройствени процедури.
Какво предвижда поръчката
Оферти ще могат да се подават за строителството само за една от двете метростанции, отделени в две отделни позиции. Първата метростанция върви под бул. "Царица Йоанна" и е разположена на границата между втори и трети микрорайон, а втората при Околовръстното.Първа по ред метростанция е межу съществуващата МС "Люлин" с бъдещата на Околовръстното и се пада на бул. "Царица Йоанна" при пресечката с бул. "Панчо Владигеров". Нейната прогнозна стойност е 74 млн. лв. Двете метростанции ще се правят по Миланския метод на строителство, с тунелопробивната машина, по който например бяха изградени станциите на бул. "България" и "Красно село".