В сърцето на Луната

Вътрешното ядро на Луната е твърда топка с плътност, подобна на тази на желязото, и както земното има външен течен слой и твърдо вътрешно ядро, показва ново проучване. Според учените външното ядро има радиус от около 362 км, а вътрешното - около 258 км. Това е около 15% от целия радиус на Луната. Установено е, че вътрешното ядро е с плътност от около 7822 кг на кубичен метър, което е много близо до плътността на желязото. Това откритие ще помогне за разрешаването на дългогодишния дебат дали то е твърдо или разтопено и ще доведе до по-точно разбиране на историята на Луната и на Слънчевата система.

Морският лед се топи

Леденото покритие на Арктика намалява с повече от 12% всяко десетилетие. Ако в Антарктика протича същият процес, тя ще се затопли с ускорени темповеи това ще бъде катастрофа за планетата. През 2022 г. намаляването на морския лед причини масово измиране на хиляди пилета на императорски пингвини в Западна Антарктида, а Източна Антарктида преживя най-голямата гореща вълна, регистрирана някога. При липса на морски лед океанското вълнение може да разруши ледените шелфове по-бързо, те да се откъснат, а земният лед, който поддържат, да се плъзне в океана. Ако само ледената покривка на Западна Антарктика се разпадне и се стопи в морето, това ще повиши глобалното морско ниво с приблизително 3,4 м.Площта на ледниците на Камчатка пък е намаляла с 35,6% от 1950 г. досега.

Мистерията на каменните топки в Коста Рика

Една от най-големите загадки и до днес са 300каменни топки в Коста Рика, най-едрите от които са с диаметър до 2 м, тежат по 16 тона и са изработени от магмена скалаНякои от тях лежат върху земята, а други са частично вкопани в нея. Съвършените импропорции и гладкост правят мистерията около създаването им още по-голяма. Изследванията на учените се затрудняват от факта, че повечето са преместени от оригиналните им места в джунглата, където са открити. Според някои изследователи кълбата са от изчезналия континент Атлантида, а според други са дело на природата. Има и хипотеза, че древните индианци притежавали специална отвара, с която размеквали скалата и я ваели в различни форми, но тя не е подкрепена с доказателства.

Каменните сфери са открити за първи път през 30-те години на миналия век, когато фирма разчиства джунглата, за да сади бананови плантации. Днес те украсяват сгради, болници, училища, музеи, а две от тях са изложени в музей във Вашингтон и в Харвардския университет.

„Смели“ бактерии изненадаха учените

Екипажът на Международната космическа станция откри резистентна към лекарства бактерия, съобщи Gizmodo. Вероятната причина за нейното оцеляване е микрогравитацията на борда, но не е ясно откъде идва тя. Няма яснота и как може да повлияе на здравето на хората в станцията. Учените предупреждават, че „по-смели“ бактерии може да се върнат на нашата планета. Новината идва на фона на притесненията на НАСА, че корабите, които пращат до Марс и се връщат обратно на Земята, могат да донесат със себе си непознати досега микроби.

Странни елементи в Космоса

Тъмна материяТази неуловима форма на материята, която съставлява около 30% от Вселената, не излъчва, не поглъща и не отразява светлината. Въпреки това тя взаимодейства с обикновената материя чрез гравитацията и влияе върху формирането на галактически купове, скоростта на въртене на галактиките и предизвиква гравитационни излъчвания.

Черни дупкиОбразуват се от умиращи звезди, които претърпяват гравитационен колапс, след като изчерпят ядреното си гориво. Имат най-силното гравитационно привличане от всички обекти във Вселенатаразлични размери и най-често се намират в центъра на галактика. Ако черна дупка се приближи до нашата Слънчева система, гравитационното ѝ привличане може да разстрои всички небесни обекти, включително Слънцето и планетите, но това е малко вероятно.

Звезди-зомбитаТова са масивни експлозии в края на техния живот, които освобождават много енергияи може временно да засенчат цели галактики. Често те оставят след себе си неутронни звезди или черни дупки.

Галактики без тъмна материяОбразували са се в резултат на високоскоростни сблъсъци на богати на газ галактики.

Мъглявината БумерангНамира се в съзвездието Кентавър и е най-студеното място във Вселената с температура минус 272,15 градуса. Смята се, че е звездна система, напредваща към фазата на планетарна мъглявина – последния етап от звездната еволюция.

Странна материяСреща се в екстремни среди, като например ядрото на неутронни звезди или като изолирани капчици и е стабилна само при високи налягания.

Обекти, близки до ЗемятаЕдин от тях е Голямото дневно огнено кълбо, което през 1972 г. премина на 58 км от повърхността на Земята. Ударите от такива обекти могат да доведат до експлозии в горните слоеве на атмосферата или на повърхността на Земята и да предизвикат цунами или кратери.

Луната помага на мравките

Два вида австралийски мравки са първите известни сухоземни създания, които използват поляризирана лунна светлина за нощна навигация. Те излизат да търсят храна след залез слънце и се връщат в гнездата си малко преди зазоряване. Техният мозък е с размер на глава на карфица, имат лошо зрение, но безпогрешно намират пътя към своя мравуняк дори на много слабата светлина, отразена от повърхността на Луната. Доскоро се смяташе, че сред насекомите само торните бръмбари използват поляризацията на лунната светлина.

Папируси „откриват“ гроба на Платон

Мястото, на което е погребан древногръцкият философ Платон, беше установено от Италианския национален съвет за научни изследвания и е базирано на сведения от папируси, намерени в Херкулан край Неапол, съобщи АНА-МПА. Данните показват, че това е станало на терена на Академията в Атина, която носи името му, в градина недалеч от Храма на музите. Откритието станало след нов прочит на папирус на философа Филодем Епикурееца, в който се съдържа историята на Платоновата академия. Папирусите са били „прочетени“ с помощта на бионично око, което открило хиляди нови думи повече в сравнение с предишно проучване, в резултат на което текстът се увеличил с 30%

Рамзес II се върна в Египет

Египет си върна статуя на около 3400 г. с главата на фараона Рамзес II, след като била открадната и изнесена нелегално от страната преди повече от три десетилетия, съобщи Ройтерс. Когато бъде реставрирана, тя ще бъде изложена в музея в Кайро. Според учените тази глава е част от група статуи, изобразяващи Рамзес II, седнал до редица от божества. Египетските власти забелязали артефакта, когато бил изложен за продажба в Лондон през 2013 г. След това статуята е премествана в няколко други страни преди да стигне до Швейцария, откъдето е върната в Египет.

Редактор на човешкия геном

Компанията Profluent представи новаторския си проект OpenCRISPR – първият в света генен редактор с отворен код, базиран на изкуствен интелектопределен като научен пробив. Той ще помогне за прецизното редактиране на човешкия геномСега усилията са насочени към бъдещето, в което изкуствен интелект ще проектира с точност необходимите инструменти за създаване на персонализирани лекарства. Компанията се надява, че медицината, базирана на CRISPR, ще стане достъпна за повече пациенти и за лечение на по-широк кръг от заболявания. Основното предимство на технологията е, че позволява на изследователите да създават системи за редактиране на гени от нулата, което е невъзможно да се постигне с традиционните методи за биоинженерство.

Черни "паяци" на Марс

Нови изображения на Европейската космическа агенция на марсиански „паяци“ показват сезонни изригвания на газ от въглероден диоксид на Червената планета. Тъмните вретеновидни образувания са забелязани във формация, известна като Град на инките в южната полярна област на Марс. Снимките, показват тъмни струпвания на точки, които имат малки крачета, приличащи на сгушени едно в друго малки паячета. Образуванията всъщност са газови канали с диаметър от 45 м до 1 км и се появяват, когато времето в южното полукълбо започне да се затопля през марсианската пролет, разтапяйки слоеве лед от въглероден диоксид. Топлината кара най-ниските слоеве лед да се превърнат в газ или да сублимират.

Открито е "адско" езеро от лава

Едва ли има по-екстремен свят в Слънчевата система от луната на Юпитер Йо. С минимални температури от минус 183 градусатя е дом на над 400 активни вулкана, които постоянно бълват лава. Учените са открили още две интересни забележителности на Йо. Едната е "адско" езеро от лава с дължина 200 км с голям остров в средата.Докато Луната преминава по орбитата си около Юпитер, променящият се гравитационен стрес кара Йо да се нагрява вътрешно. Две други луни - Европа и Ганимед - също упражняват гравитационно привличане, което допълнително натоварва вътрешностите на Йо. Цялата тази топлина изригва от него под формата на необуздан вулканизъм. От НАСА са заснели и планината Стипъл, един от най-стръмните обекти в цялата Слънчева система, чиито отвеси достигат около 7 км височина, а формата ѝ наподобява готически замък, пише dir.bg.

Щастлива извън победителите

Важна е не възрастта на човека, а духът, който носи в себе си. Потвърждение на тази максима еканадката Бети Брусел, родена през далечната 1924 г. Неотдавна тя счупи три световни рекорда по плуване в своята възрастова група по време на състезание в Британска Колумбия - на 400 метра свободен стил, на 50 метра гръб и на 50 метра бруст.Бети плува още от дете и продължава да го прави и след пенсионирането си. Когато е на 67 г. за първи път се включва в Игрите за възрастни. "Обичам да се състезавам и дори да съм извън победителите, пак съм щастлива", казва тя.