Бизнес Новини

Окончателно: Пълна забрана на рекламата на хазарт във всички медии

   
Окончателно: Пълна забрана на рекламата на хазарт във всички медии

Рекламата на хазарт във всякаква форма се забранява във всички видове медии - телевизия, радио, печатни издания и интернет страници, реши окончателно Народното събрание с приети на второ четене промени в Закона за хазарта. Текстовете, които бяха внесени от ГЕРБ и ДПС, бяха приети във вторник единодушно със 198 гласа "за", без нито един "против" или "въздържал се". За забраната от 6-7 години насам настояват огромна част от българските граждани, медийни експерти, организации за защита на децата, психолози, групи на хазартно зависими и др. Тя влиза в сила три дни след обнародването на текстовете в Държавен вестник, тоест до 1-2 седмици.

Според закона реклама на хазартни игри е "разпространявана във всякаква форма, с всякакви средства информация, която директно приканва потребителите да участват в хазартни игри, включително като създава впечатление, че с участието в играта потребителите ще могат да разрешат лични или финансови проблеми или ще постигнат финансово благополучие, или приканва гражданите да участват в играта с обещания за големи печалби. Реклама на хазартни игри е и е всяка форма на търговско послание, съобщение, препоръка или действие, която използва наименование на хазартни игри или търговска марка на организатор на хазартни игри, както и фирма или търговска марка на организатор на хазартни игри върху продукти и стоки."

Агресивната и мащабна реклама на хазарт, както и лесният достъп до залози, е една от причините за бума на сектора у нас през последните години. След закриването на частните лотарии на Васил Божков, които бяха топ рекламодатели в българските медии, особено в частните телевизии, рекламата не само не намаля, но дори значително се увеличи. По груби оценки през 2022 г. тя е възлизала на между 100 млн. лв. и 200 млн. лв.

В последните дни големите телевизии, сайтове и други медийни групи в България признаха, че са силно зависими за функционирането си от хазартната реклама и интерпретираха предложението на ГЕРБ и ДПС като удар срещу свободата на словото и независимостта им от политически натиск. Според позициите, които изпратиха до Народното събрание, телевизиите ще бъдат лишени от огромни приходи годишно, което ще затрудни излъчването на големи спортни състезания. Появиха се и слухове, че промяната се прави с цел овладяване на някои от частните телевизии. Представители на спорта също се оплакаха, че орязването на рекламите ще се отрази силно негативно на дейността на клубовете.

Единственото изключение за хазартна реклама в медиите е за държавното предприятие "Български спортен тотализатор", тъй като за разлика от частните хазартни оператори, които са свободни да разполагат с приходите от дейността си, тотото задължително разпределя печалбата си за спорт и култура. 

Само един депутат - Божидар Божанов от ПП-ДБ, бе предложил от забраната да отпаднат и интернет сайтовете, но изключението не беше прието. 

Допуска се само външна реклама върху билбордове, които се намират на разстояние не по-малко от 300 метра от училища, детски градини, университети, върху самите хазартни зали, както и върху спортни съоръжения и екипировка, с изключение на тази за деца.