Анализи Новини

АДФИ откри нарушения за милиарди по инхаус договорите на Автомагистрали

   
АДФИ откри нарушения за милиарди по инхаус договорите на Автомагистрали

Около 3 години след момента, в който Сметната палата първа обяви за неправомерни инхаус процедурите, провеждани от „Автомагистрали“, сега още една институция твърди същото. Доклад на Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ), резюме от който е публикувано на сайта ѝ, установява, че държавното строително дружество и изхарчило неправомерно над 1.9 млрд. лв. публични средства по договори за строителство на големи инфраструктурни обекти. Тази сума можеше да набъбне над 4 млрд. лв., ако управлението на ГЕРБ не бе приключило през 2021 г., а следващите служебни и редовни правителства не бяха забавили процедурите, пише Economic.bg.

От доклада, поръчан от бившия финансов министър Асен Василев за периода 2018 – 2023 г., става ясно, че „Автомагистрали“ е сключила над 300 договора с частни фирми на стойност над 4 млрд. лв., по които е изплатила над 1.9 млрд. лв. Въпросните инхаус процедури, с които държавното дружество е превъзлагало нерегламентирано дейности на трети лица, са за строителството на „Хемус“, скоростния път „Видин – Ботевград“ и укрепването на свлачища. Всъщност те бяха осветени още през 2021 г., но сега, малко преди изборите, нарушенията се институционализират.

След това редица служебни и редовни министри, а дори понякога и ръководството на държавното дружество, разкриваха подробности, от които ставаше ясно, че милиарди са разпределени неправомерно на частни фирми. Всичко се е случвало при управлението на ГЕРБ, когато дружеството е превъзлагало дейностите, но под прикритието на договори за доставка на материали и наем на техника в нарушение на Закона за обществените поръчки (ЗОП).

Припомняме, че през това време ДНСК установи незаконно строителство по „Хемус“, а бившият вътрешен министър Бойко Рашков разкри цяла престъпна схема, при която над 60 млн. лв. са били изнесени в чували. Парите са били предназначени за строителството на Лот 5, но според Рашков са отишли за построяването на луксозни хотели.

Имаше опити на служебни и редовни правителства да узаконят порочните договори или напълно да забранят инхаус процедурите. Тези идеи обаче останаха само добри намерения.

Ясно е, че плащанията ще продължават, тъй като нито едно правителство не успя да намери решение на казуса. Нещо повече - в края на миналата година депутатите дадоха възможност и порочните инхаус договори да подлежат на индексация заради инфлацията.

Заради порочния кръг и с мотив строителството на обектите да продължава, всяко едно правителство прави плащания. Така например в средата на 2023 г. стана ясно, че служебният кабинет е платил 292 млн. лв. по инхаус договорите. Единствено бившият регионален министър Гроздан Караджов отказваше да прави плащания за "Хемус" докато не се разреши проблемът.

Защо чак сега?

Всички нарушения са потвърдени в резултати от финансови инспекции, направени през първото тримесечие на годината. Целият доклад е получен от „Капитал“ по Закона за достъп до информацията. Проверката е възложена от бившия финансов министър Асен Василев и е започнала през септември миналата година. Тя обхваща договори за доставки, услуги и строителство в периода 1 януари 2018 г. – 30 юли 2023 г.

Заради констатираните нарушения в него бившият министър на регионалното развитие Андрей Цеков направи скрити промени в ръководство на „Автомагистрали“ в началото на март.

Проверени са договори за всички участъци от магистрала „Хемус“, скоростен път Видин – Ботевград, поддържане на автомагистралните участъци на АМ „Марица”, „Люлин”, „Струма”, „Хемус” и „Тракия”, както и укрепването на свлачища.

За всички тези обекти през годините държавното „Автомагистрали“ е сключило общо 4 договора с Агенция „Пътна инфраструктура“ на обща стойност над 4.9 млрд. лв. с ДДС. По тях са получени плащания в размер на над 2.2 млрд. лв. с ДДС.

Известните нарушения

Първото нарушения, което АДФИ установява, е, че по тези договори не е осигурена „свободна конкуренция“ и „Автомагистрали“ не е действало в нормални пазарни условия, тъй като не е предоставена възможност за участие и от други стопански субекти.

АДФИ установява и още един вече известен факт – дружеството не разполага с необходимия капацитет по отношение на технически и човешки ресурси, за да изпълни самостоятелно дейностите. Именно така се стига до превъзлагането на строителството на частни фирми. По информация на „Капитал“ през 2018 г. дружеството разполага с 270 служители, а според разчетите за изпълнението на участъци от 1 до 6 от магистралата е следвало да разполага с най-малко 2433 служители.

За проверявания период „Автомагистрали” е сключило общо 321 договора с трети лица, както и анекси и допълнителни споразумения към тях, на обща стойност над 4 млрд. лв. с ДДС. Сумата представлява близо 83% от стойността на договорите, сключени между „Автомагистрали” и АПИ. Нещо повече – извършени са плащания за над 1.9 млрд. лв. с ДДС.  

„По този начин за изпълнение на дейностите от общ интерес, които е следвало да се изпълнят от „Автомагистрали” ЕАД, са сключени договори с други юридически лица за наемане на транспортни средства, строителна механизация и оборудване, доставка на материали, както и за извършване на специфични дейности, като значителна част от приходите, получени от дружеството от АПИ, е предоставена на трети лица, поради което при изпълнението на дейностите „Автомагистрали” не се е стремило да реализира печалба“, се посочва в доклада.

Превъзлагането на дейностите по инхаус процедури е нарушение на ЗОП, тъй като възложител „Автомагистрали“ е трябвало да възлага обществени поръчки чрез състезателни процедури.

И още

За строителството на Видин – Ботевград са разпределени 556 млн. лв. с ДДС, които са отишли по 36 договора и анекси с подизпълнители, пише „Капитал, позовавайки се на доклада. По някои от договорите за наем на строителна механизация и оборудване, стойността от 1.2 млн. лв. без ДДС надвишава допустимия праг по ЗОП. Същият е случаят и на договора за доставка на озеленяване за 1.5 млн. лв.

„Автомагистрали“ е платила 173 млн. лв. на частни фирми за поддържане на петте магистрали, които са част от договори за ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа с все познати фирми.

Припомняме, че през 2022 г. Economic.bg публикува материал за поддръжката на 56 километра от автомагистрала „Струма“. Тогава въпреки че екипът ни получи информация по ЗДОИ, че за дейностите АПИ е платила на „Автомагистрали“ 44 млн. лв. за 5 месеца, то милионите се оказаха „грешка“. Държавното дружество не посочи да има подизпълнител по договора, но предвид това, че е укрило договори с подизпълнители на „Хемус“, то грешката всъщност може да е вярна.

За укрепването на свлачища дружеството е сключило 143 договора с подизпълнители по които са разплатени 185.6 млн. лв. в разрез с разпоредбите на ЗОП за определяне на изпълнители. Това всъщност бе първият осветен случай в „Автомагистрали“ от бившият министър на регионалното развитие Виолета Комитова.

Резултатите

За установени 10 административни нарушения са съставени и връчени общо 7 акта. За три от нарушенията не са съставени актове, тъй като по време на ползване на отпуск по болест от виновното лице е изтекъл законоустановеният 3-годишен срок от извършване на нарушението, в който може да се ангажира с административнонаказателна отговорност.