Новини от "друг" свят

Когато Вселената е била в зародиш

Сведения за произхода на едни от най-загадъчните черни дупки във Вселената разкрихаастрономи от Масачузетския технологичен институт. С помощта на космическия телескоп "Джеймс Уеб" те събраха данни за далечни квазари, захранвани от черни дупки, отпреди повече от 13 млрд. години, когато Вселената е била още в зародиш. Те са били значително по-големи от обграждащите ги галактики в сравнение със сегашните им аналози.

Преди 41 хил. години

Земята е гола без своята защитна бариера - магнитният щит, който я обгражда и предпазва от атаката на космическите лъчи. Понякога тойотслабва, позволявайки им да пронижат атмосферата, като създават поток от частици, което може да причини проблеми на биосферата на Земята. Това се е случвало много пъти в историята на нашата планета, включително преди 41 хил.години. Космическите лъчи са високоенергийни частици, обикновено протони или атомни ядра, които пътуват в Космоса със скорост, близка до тази на светлината и обикновено се отклоняват далеч от магнитния щит.

Открита е скалиста планета

След дългогодишни опити астрономи откриха скалиста планета с атмосфера, но повърхността й еот разтопена скала. Това не дава надежда за обитаемостзащото е твърде гореща, за да има течна водакоято е предпоставка за живот.Значително по-голяма от Земята, но по-малка от Нептунтя обикаля опасно близо до звезда, по-слаба и по-масивна от нашето Слънце, и завършва една обиколка на всеки 18 часа. Предполага се, че атмосферата й непрекъснато се допълва от газове, отделяни от огромен океан от магмасъобщава Ройтерс.

Как е изчезнала водата на Венера

Учени смятат, че са разгадали мистерията на изчезването на водата на Венерасмятана за „сестра“ на Земята заради размерите и близостта сидо нея. Според ново изследване, публикувано в сп. Nature, това е станало в резултат на уникална химическа реакцияВъпреки предполагаемото наличие на вода в миналото, днес Венера е горещ и враждебен свят с плътна атмосфера, чиито основникомпоненти са въглеродният диоксид и облаците от сярна киселина. Атмосферното налягане на повърхността е 92 пъти по-високо от това на Земята, което съответства на налягането на дълбочина около 900 метра под водата на нашата планета.

Плачеща върба в сърцето на Хирошима

Когато в последните дни на Втората световна война върху Хирошима е хвърлена атомна бомба, голяма част от живота в града е унищожен. Около 140 хил.души са убити, а над 60 хил. сгради са разрушени или повредени. Но сред отломките и руините оцеляват няколко дървета. В парк покрай рекаХонкава расте плачеща върба, засадена много преди Втората световна война, която е на 370 м от централната точка на бомбата. Японците наричат оцелелите дървета хибакуджумоку (от hibaku, което означава "бомбардиран с ядрена бомба", и jumoku -"дървета и храсти"). Освен плачещите върби имагигантски камфорови дървета, плодоносни японски персимони, евкалипти и емблематичната вишна Йошино. Организацията "Зеленото наследство на Хирошима" изпратила досега семена и фиданки от хибакуджумоку в 40 държави с посланието за надежда и мир.

Кашалотите цъкат

Различните видове китове в океаните издават звуци, за да комуникират, а кашалотите прибягват до цъкания, приличащи на Морзовата азбука, съобщи Ройтерс. Анализ на многогодишни данни за вокализациите на кашалоти в Карибско море установи, че системата им за общуване е по-развита, отколкото се смяташе досега. В нея участва сложна вътрешна структура, произвеждаща "фонетична азбука". Изследователите установиха сходства с комуникационните системи на други животни и дори на човешкия език, показва ново изследване. Кашалотите достигнат до 18 метра дължина и имат най-големия мозък сред всички животни.

Лети „дрон-вампир

Инженери от Университета на Южна Дания са създали „дрон-вампир“, който лети неограничено време без да се приземява, тъй като може да прави „почивки“, през които да извлича енергия от близките електропроводи, за да зарежда бордовите си батерии. Маневрата е възможна благодарение на механизъм за скачване, няколко сензора и система с изкуствен интелект. Това му позволява да разпознава електропроводите и да се прикрепя към тях всеки път, когато трябва да презареди батериите си. Освен това „дронът-вампир“ може да работи продължително време напълно автономно, без да се нуждае от човек, който да се грижи за него.

Ледниците си отиват

Венецуела е първата държава в съвременната история, която изгуби всичките си ледници, след като през март и последният от тях - Хумболт, покривал 450 хектара се стопи до едва 2 хектара, съобщиха изследователи от Университета на Андите в Колумбия, цитирани от ЮПИ. Според тях ледената купчина, останала в националния парк Сиера Невада в Андите, е твърде малка, за да се счита за ледник. В началото на XX век Венецуела има шест ледника с обща площ 999 кв. км. Според учени до 2100 г. може да изчезнат между 20 и 80 на сто от ледниците в света.

Вулканът Флегрей се събужда

Най-опасният действащ вулкан на Апенините не е Везувий, а Кампи Флегрей, известен катоФлегрейските полета гигантска вдлъбнатина, оставена от супервулкан преди около 2 млн. години,и спящ вулкан в близост до Неапол. Последното му изригване е през 1538 г.но данните показват повишена сеизмична активност, започнала през 2022 г. Има сериозни опасения, че вулканът може да се събуди отново след няколко века покой. Внеговата червена зона“ се намират 18 града с над 500 хил. жителиа съвсем наблизо е Неапол с 3 млн.жители

Жената с най-дългата коса

35-годишната Алия, висока 165 см, влезе в Книгата на Гинес като жената с най-дългата коса в света - 2,57 метра. За да изсъхне напълно след миене са нужни 24 часа, а за сресване - един час. Алия иска рекордът ѝ да вдъхнови хората да се наслаждават на красотата и да бъдат естествени. Тя е родена в Украйна, но живее в Словакия, където се занимава с изкуство, графичен дизайн и работи като модел с дългата си коса, пише Блиц.

И пластмасата се саморазгражда

Изследователи разработват нов вид пластмаса, която може да се самоунищожава чрез влагане на спори на бактерии. Те остават неактивни по време на полезния й живот, но когато започне процес на разлагане, се съживяват и започват да разграждат продукта. Освен това спорите увеличават здравината й. С нея има надежда да намалим замърсяването в природата“, каза изследователят Хан Сол Ким от Калифорнийския университет в Сан Диего, предаде Би Би Си.

Рекордьори сред българските реки

Рила е най-високата планина на Балканския полуостров със своя първенец връх Мусала (2925 м). От нея водят началото си едни от най-дългите и пълноводни реки в България.

Искър е най-дългата река, която е изцяло на българска територия - 368 км. Извира под връх Дамга и обединява Черни, Леви и Бели Искър на 1047 м надморска височина. През Дервишкия пролом тя напуска Рила и навлиза в Самоковската котловина, където приема два големи притока - рилската река Самоковска Бистрица и витошката река Пелакрия. Продължава през дълбоката долина между Плана планина и Ихтиманска Средна гора. В най-тясната долина на реката е построен най-големият български язовир Искър. След като изтече от неготя образува живописния Панчаревски пролом, после навлиза в Софийското поле и стига до Искърския пролом. В Предбалкана приема най-големия си приток Малки Искър. При с. Байкал се влива в Дунав.

Марица е най-дългата река на Балканския полуостров - 524,4 км, от които 321,6 км са на нашатеритория, и с най-голям водосборен басейн в България след Дунав. Извира от Маричините езера в Рила. Тече на север, пресича Долнобанска котловина, при гара Костенец завива на югоизток и навлиза в дълбокия пролом Момина клисура. ВБелово в нея се влива река Яденица, която еграницата между Родопите и Рилаа после навлиза в Горнотракийската низина. При Капитан Андреево напуска България и влиза в Турция. В Одринското поле приема двата си най-големи притока - Тунджа и Арда. Край град Енос се влива в Егейско море.

Места разделя Пирин и Родопите. Дълга е 273 км, от които 126 км на българска, а 147 км  на гръцка територия. Образува се от сливането на Черна и Бяла Места. Протича през територията на Югозападна България и продължава пътя си към Северна Гърция, където се влива във водите на Бяло море. Коритото й е между Родопите, Рила и Пирин. До Елешница и Добринище образува няколко живописни завоя, които наподобяват меандри. Напуска територията на България през Хаджидимовския пролом. Крайната точка на Места е делтата на Егейско море, която се намира на няколко километра от курортното селище Керамоти.(actualno.com)

Дороти живее най-хубавия си живот

На 98 г. Дороти Уигинс от Ню Йорк играе тенис. Когато размахва ракетата, събира до 9 млн. зрители в социалните мрежи. Всички обичат нейния бекхенд.„На моята възраст не мога да играя тенис така, както играех преди. Мога да удрям само за няколко минути. Но пък играя цяло лято”, казва Дороти.Освен това тя плува, танцува и се забавлява. А веднъж седмично ходи на фризьор. По думите й сега живее най-добрия си живот, пише Блиц.

Най-дългата франзела в света

Французи изпекоха най-дългата франзела (багета) в света – малко над 140 метра. Така те си върнаха рекорда, който им беше отнет от Италия преди г.,пише „Шпигел“. Багетата, която е около 235 пъти по-дълга от обикновената, беше направена в парижкото предградие Сюрен. За да подобрят италианския рекорд от близо 133 метра, поставен през 2019 г. в град Комо, френските пекари започнаха да месят и оформят тестото в 3 часа сутринта преди да го сложат в специално изградена бавнооборотна фурна на колела.

„Всички сме много щастливи. Сега можем да се похвалим, че най-дългата франзела в света е изпечена във Франция“, каза пекарят Антъни Ариго, след като тестеното изделие беше признато за рекорд на Гинес. Част от багетата беше раздадена на хората, дошли да видят рекорда, а останалата -дарена на бездомни. Традиционната френска франзела е дълга около 60 см и тежи около 250 грама. Прави се само от пшенично брашно, вода, сол и мая.