Анализи

Стари глоби за скорост, но с отнемане на книжка в закон, който депутатите държат на трупчета

   
Стари глоби за скорост, но с отнемане на книжка в закон, който депутатите държат на трупчета

Няма драстично повишаване на глобите на пътя в законопроекта за изменение на Закона за движение по пътищата, който отлежава в парламента. Премахват се някои минимуми, добавя се отнемане на книжка за определени нарушения. Проектът стана най-известен с ограничаването на скоростта по магистралите до 130 км/ч вместо сегашните 140 км/ч. Той беше внесен от правителството на 8 април т.г. По него не е работено нищо - няма становища, не е разглеждан в ресорните комисии. За разлика от друг законопроект - за изменение на Закона за хазарта, с който бяха забранени рекламите в медиите. Той беше внесен на 24 април, мина ударно на две четения през комисиите и залата, а на 30 април вече беше приет.

Вътрешният министър Калин Стоянов се обяви за ново повишаване на глобите, но не посочи размер, нито основание за това. Иначе събираемостта им се увеличи значително в последната година. Напоследък платените глоби са два и три пъти повече, отколкото са били през минали години. Само за периода от 2 до 9 май нарушители са платили 2 млн. лв.

Всеки месец МВР събира вече по 7-8 млн. лв. За сравнение преди година сумата е била около 3 млн. лв. Промяната се случи след въвеждането на електронната система за известяване по имейл, с есемес и с мобилни приложения, а скоро ще има и ПОС терминали в патрулките за плащане на място на току-що връчени фишове и наказателни постановления.

От началото на годината до 14 май по пътищата са загинали 162-ма души - с 42-ма по-малко, отколкото за същия период през 2023 г. В законопроекта за изменение на Закона за движение по пътищата има някои стъпки към повишаване и на глобите. За последно санкциите са променяни през 2017 и 2018 г.

Предвижда се превишаването на скоростта, което е основната причина за фаталната катастрофа в Пловдив, да се наказва и с отнемане на шофьорската книжка. Сега за превишение в населено място с над 40 км/ч глобата е 600 лв. В законопроекта санкцията е същата, но са добавени и 2 месеца без книжка. Същото е и за превишаването на скоростта извън населените места с над 50 км/ч.

При сега действащите разпоредби на закона, ако шофьор бъде заловен пиян за втори път, плаща глоба от 1000 до 2000 лв., а книжката му се отнема за срок от 1 до 3 г. В отлежаващия в Народното събрание проект са премахнати възможностите за минимум на санкцията. Предвидено е глобата да е 2000 лв., а отнемането на книжката да е за 3 г. Това е възможно и сега, но е въпрос на преценка на началника, който пише наказателното постановление.

Същото е положението и за хората, които бъдат хванати да шофират, въпреки че книжката им е отнета. Сега глобата е от 100 до 300 лв. по преценка на полицая, а се предвижда да е точно 300 лв., без възможност за снизходителност. Подобно е положението и за няколко групи нарушители - тези, които шофират с буркани, без да имат право, табелите им не са на определеното място, отказват да дадат документите си при проверка, откажат помощ при пътен инцидент, без да са участници в него - ситуации, които се случат рядко. Санкцията сега е от 1 месец до 1 г. без книжка и глоба от 150 до 300 лв. Новото предложение е книжката да се отнема за 6 месеца, а глобата да е 400 лв. Това е за “рецидивистите”, ако ги хванат отново за същото нарушение.

На законодателите се предлагат и по-малки наказания. Така например сега шофьорите, които управляват колите си с чужди номера или без такива, при повторно подобно нарушение остават без книжка за срок между 1 и 2 г. и плащат между 600 и 1500 лв. глоба. Предлага се наказанието твърдо да е 1 г. без книжка, а глобата - 1000 лв.

Най-голямо увеличение на глобите има за шофьори, които превозват опасни товари, без да имат документ за професионална компетентност. Сега остават без книжка за 6 месеца и плащат между 200 и 300 лв. Предлага се паричната санкция да стане 1000 лв. А за за повторно нарушение глобата се вдига на 2000 лв., вместо досегашните 300 до 400 лв. Подобни нарушения на пътя обаче също са рядкост.

Въвеждат се нови глоби, които обаче засягат центровете за обучение, а не шофьорите. По 3000 лв. ще плащат тези, които обучават курсанти допълнително без разрешение, а служителите, които осуетяват проверки, ще се наказват с 1000 лв. От 50 на 100 лв. се вдига глобата за тези, които закъснеят с техническия преглед на автомобилите си.

От 10 на 30 лв. скача глобата за тези, които не носят талона за регистрация на колата си, а от 20 на 50 лв. за шофьорите, които нямат пожарогасител, паркират неправилно, нарушават правилата за движение назад, изпреварват рисково.

Искането за повишаване на глобите се мотивира с увеличението на средната брутна работна заплата в България, която през 2000 г. е 224 лв., а през 2021 г. е 1520, или увеличение 7 пъти. За разлика от предложените увеличения на различните глоби, които са между 2 или 3 пъти.