Сделките за продажба на имоти или моторни превозни средства са възможни вече само след погасяване на просрочени задължения към Националната агенция за приходите. Пред БНР Силвия Стефанова - директор на Дирекция "Събиране" в НАП, обясни:
"От 3 май има промяна в чл. 264 от ДОПК, съгласно която нотариусите и съдиите по вписванията извършват проверка за наличие на непогасени публични задължения на продавачите на недвижими имоти и МПС-та. Изискването за липсата на публични задължения на лицата, които извършват прехвърлителни сделки с недвижими имоти и МПС-та, не е ново, но е променен начинът, по който се удостоверява това обстоятелство. До началото на май това се удостоверяваше с попълване на нарочна писмена декларация от продавача. А сега се извършва проверка от страна на нотариуси, съдии по вписвания, както и длъжностни лица в Агенцията по вписванията. Проверката се извършва в реално време, като се визуализират неплатените публични задължения на лицата, включително декларирани от тях данъци и осигуровки или предявени за принудително събиране в НАП публични задължения на различни държавни органи, включително глоби, наложени по Закона за движение по пътищата, вземания на общини и други".
За да се гарантира извършването на сделката, е необходимо лицата да са заплатили публичните задължения, категорична бе Стефанова в интервю за предаването "Хоризонт до обед". Тя напомни, че проверка за задълженията може да се направи в сайта на НАП.
"Лицата, които нямат налични средства, с които да погасят изцяло задълженията и не могат да го направят преди сделката, при писмено съгласие от тяхна страна задълженията могат да бъдат погасени от продажната цена, като в този случай купувачът трябва да внесе сумата по съответната сметка на НАП", обясни тя.
За първите дни на работа на електронната услуга се правят средно малко над 6000 проверки на ден, отбеляза Силвия Стефанова и добави, че за първите 6 дни са постъпили близо 1,8 млн. лв.