Близнак на Земята обикаля около червено джудже

Международен екип от учени откри нова планета с размерите на Земята. Тя се намира на 55 светлинни години и обикаля около звезда червено джудже, която е повече от два пъти по-студена от нашето Слънце, десет пъти по-масивна и сто пъти по-слабо светеща. Планетата постоянно е обърната с една и съща страна към звездата си, подобно на разположението на Луната към Земята. Откритието е направено в рамките на проект, който се ръководи от университета в Лиеж, Белгия, в сътрудничество с университетите в Бирмингам, Кеймбридж, Берн и Масачузетския технологичен институт в САЩ.

Уникално откритие в Млечния път

Астрономи са открили уникално явление в центъра на Млечния път, където горещ газ се издига нагоре по своеобразен „комин“, напускащ свръхмасивната черна дупка Стрелец А, съобщава kaldata.com. На рентгенови изображения се виждат ярки влакна от газ, стърчащи перпендикулярно, които образуват стените на цилиндричен „тунел“. На височина около 700 светлинни години от центъра на галактиката той се сблъсква с по-студен газ, в резултат на което се появяват ударни вълни, подобни на тези от свръхзвукови самолети.

Зомби вирус дебне от вечната замръзналост

„Вратата към подземния свят“ – огромен кратер на име „Багатайка“ във вечната замръзналост на Сибир, продължава да се увеличава с 1 млн. куб. м всяка година. Кратерът е открит през 1991 г., когато част от склон в Якутия се срутва. „Вратата“, разположена в някои от най-старите вечно замръзнали почви в света, е наричана още „Уста към ада“ заради огромните си размери. Опасенията на учените са, че повишаващите се температури, които разтопяват все повече слоеве, може да доведат до възраждането на древен зомби вирус, замразен преди повече от 40 хил. години, както и на бактерии, които светът не е виждал. Според тях не се знае какви тайни може да крие този участък от Земята, замръзнал преди около 650 хил. години, пише kaldata.com

Голям пръстен до Гигантската дъга

Астрономи откриха гигантски, почти съвършен пръстен от галактики с диаметър от около 1,3 млрд.светлинни години. Големият пръстен, както е наречен, не съответства на нито една известна структура или механизъм на образуване. Това е втората подобна структура, открита от астрономи от Университета на Централен Ланкашир. Първата, наречена Гигантската дъга, се намира в същата част на небето и на същото разстояние. Нито една от тези две свръхголеми структури обаче не може да бъде обяснена при сегашното разбиране за Вселената, чиито произход и еволюция остават загадка за космологията.

Откриха три от най-старите звезди

Изследователи от Масачузетския технологичен институт откриха три от най-старите звезди във Вселената в ореола на Млечния път, който обгръща галактическия диск. Те са се образували преди 12-13 млрд. години. Всяка от тях някога е принадлежала на малка, примитивна галактика, погълната от нарастващия Млечен път. Изучаването им може да бъде ключово за разбирането на еволюцията на древните галактики джуджета. Трите звезди са разположени на различни места в ореола, но разстоянието им от Земята е около 30 хилсветлинни години. Движението им е в обратна посока на останалата част от галактическия диск, което, заедно с необичайния им химичен състав, показва, че първоначално не са принадлежали на Млечния път.

Слънчевите бури не се шегуват

Една от най-големите заплахи за глобалната инфраструктура идва от слънчевите бури, пише „Вашингтон пост“. Сателитите, обикалящи на повече от 35 хил. км от Земята, може да са сред първите засегнати обекти, но силна слънчева буря може да причини неизправности и на тези, които са по-близо до нея. Оптичните кабели на океанското дъно, които формират основата на глобалния интернет, също могат да бъдат засегнати за минути. Интензивнотослънчево смущение може да предизвика и магнитна буря, която да застраши електрическите мрежи на цялата планета, а излишното електричество, изтекло в земята - катастрофални щети на електрическите мрежи и интернет кабелите.

Досега са идентифицирали три слънчеви бури през последните 150 г., нарушили живота на Земята: през 1859 г., 1872 г. и 1921 г. Слънчеви изригвания или изхвърляне на коронална маса стават най-често по време на максимална слънчева активност, което се случва веднъж на всеки 11 години. Нов цикъл ще приключи през 2025 г. Добрата новина е, че бури, достатъчно силни, за да причинят сериозни щети, се случват само веднъж на всеки 100 г.казват изследователите, а лошата е, че са минали повече от 100 г. от последната голяма слънчева буря.

Рисунки на лодки в пустинята

Археолозите Джулиън Купър от Университета Макуори и Дориан Ванхуле от полския Институт за средиземноморска и източна култура са открили скални рисунки лодки и добитък на повече от 5 хил. години насред една от най-сухите части на африканската пустиня. Според двамата учени това е потвърждение на съществувалата някога връзка между културите на Близкия изток и Средиземноморието и на Африка. В Судан много неща са идвали от Египет, Римската империя, империите на Александър Велики. Затова не е изненадващо, че изображенията са открити на повече от 100 км навътре в сушата сред пясъците на източните пустини на Судан, където всяка година падат средно 0 мм дъжд. Изчезването на "Зелена Сахара" започва около 3000 г. пр.н.е. - точно след като са направени рисунките, описани от учените.

Откриха пресъхнал ръкав на Нил

Учени откриха древен ръкав на Нил, преминавал покрай 30 пирамиди в Древен Египет и използван за транспортиране на материалите за тяхното построяване преди повече от 4000 години, предаде АФПРъкавът с дължина 64 км отдавна е погребан под земеделски земи и пустинен пясък. Неговото съществуване обяснява как толкова много пирамиди са били построени някога западно от долината на Нил, близо до древната египетска столица Мемфис. Сега на това място, през което някога е преминавала реката, има пустинна ивица.

Как се поздравяват слоновете

Тези огромни животни използват широк набор от сигнали, които комбинират в зависимост от вниманието, което получават от своите себеподобни, съобщи АФПЕкип от Катедрата по поведенческа и когнитивна биология към Виенския университет описва спецификата на техните жестове и вокализации. Учените записват повече от 1200 сигнала, една пета от които са вокализации. Най-често те са смесица от ръмжене и пляскане с уши, следвана от ръмжене, придружено с неподвижни уши.

Кмет подарява кози

Аликуди, най-западният от седемте острова на север от Сицилия, има около стотина жители и над 600 кози, чиято популация постоянно нараства, съобщава италианското издание Corriere. Тук се намира най-малкото училище в Европа, чиито учители и ученици пътуват до континента и обратно. Тяхното ежедневие и престоят на летовниците обаче е затруднено от съжителството с дивите кози, които атакуват градините и градските части. Затова кметътобяви, че всеки може да вземе безплатно кози, стига да ги хване.

Най-късата улица в България

15 метра е дължината на най-малката улица в България, на която има само шест къщи и е толкова тясна, че дори детска количка минава трудно. Името й е „Пролет“ и се намира във Велико Търново. От нея се разкрива панорамна гледка към паметника „Асеневци“ - една от емблематичните забележителности на старопрестолния град. Столичната „съперничка“ на „Пролет“ е ул. „Малко Търново“ с дължина 60 метра, разположена в идеалния център на Софиякоято свързва ул. „Московска и бул. „Дондуков. Преди 4500 г. на това място е имало праисторическо селище, чиито останки са открити при поставянето на жълтитепавета през 1905 г.

„Джунглите“ на Валенсия

Биопаркът в испанския град Валенсия, разположен на брега на Средиземно море, е най-големият в Европа. Неговата територия е дом на над 116 вида животни, представени от над 800 индивида. В зоната Мадагаскар могат да се видят уникални видове лемури, птици и други животни, характерни за този остров. Една от най-обширните в парка е горската зона на екваториална Африка, където са представени различни екосистеми: джунгли, делтата на Нигер, етиопските планински гори и участъците в Конго. Съчетанието от автентична среда и разнообразие от видове превръща биопарка в едно от най-привлекателните места за посещение на Стария континент.

Смъртоносното дъно на Червено море

Учени откриха „басейни на смъртта" на дъното на Червено море, наречени така поради липсата на кислородВсяко животно, което се доближи до тях, бива зашеметено и убито или става плячка за хищниците. Но в тях живеят и микроби, които оцеляватСпоред учени изучаването им може да даде информация за условията, при които животът се е появил за първи път на нашата планета, както и за търсенето на „водни светове“ в Слънчеватасистема и извън нея. Новооткритите басейни със солен разтвор, до голяма степен недокоснати от горния свят, са спокойни и смъртоносни в еднаква степен, пише glasnews.bg.

Всеки е по-способен, отколкото си мисли

Алфред Блашке от Тексас си върна титлата в Световните рекорди на Гинес, като скочи с парашут на възраст 106 години и 327 дни. Първоначално той спечели титлата на най-възрастния човек в тандем, когато скочи от самолет на 103 години през 2020 г.Но рекордът му беше счупен от шведката Рут Линея Ингегард Ларсон на 103 години и 259 дни. "Ако мислите, че не можете, просто се подценявате. Всеки е по-способен, отколкото си мисли. Просто трябва да се реши да опита", казва Блашке.

Най-отровните риби

Каменните риби, които дебнат от засада и след това удрят мълниеносно плячката си, са най-отровните в света. Отровата, която идва от бодлите на гръбната им перкаможе да причини смърт. Всеки от шиповете, които се издигат, когато рибите се почувстват застрашениима две отровни жлези. Когато стъпите върху тях, те се разкъсват и отровата се пръска нагоре по гръбначния стълб. Резултатът е болезнено ужилване, но има противоотрова, която намалява вероятността от сериозни усложнения.

Подводен тунел ще свързва Европа и Африка

През 2030 г. може да има подводен тунел междуИспания и Мароко. Тогава двете държави иПортугалия ще бъдат домакини на Световното първенство по футбол, съобщава GlasNews.bg.Амбициозният проект с прогнозна стойност 7 млрд. евро предвижда подводната част да бъде 28 км, а в най-дълбоката си точка да достига 475 м под морското равнище. Трасето ще свързва Пунта Палома в Южна Испания с Малабата в Северно Мароко. Очаква се годишно през тунела да бъдат превозвани 12,8 млн. пътници и 13 млн. тона товари. Когато проектът бъде осъществен, пътуването от Казабланка до Мадрид, което със самолет е 2 часа, а с кола 12 часа, през тунела ще трае 5,5 часа

Пещерата на смъртта в Коста Рика

В туристическия комплекс Recreo Verde в Коста Рика има малка планинска пещера. Наричат я „Пещерата на смъртта“ поради способността й да убива всяко същество, което влезе в нея. Намира се до вулкана Поас, дълбока е 2 метра, а дължината й е 3 метра. Попадането в пещерата води до почти мигновена смърт на насекоми и други животниа хората се задушават минути след като влязат в нея, пише Oddity Central. Подземното убежище изглежда безобидно, но е пълно с въглероден диоксид, който е изключително токсичен. За да покажат колко смъртоносна е пещерата, местни екскурзоводипоставят в нея запалена факла, която моментално угасва поради липсата на кислород и високите концентрации на въглероден диоксид.