Задава се най-силната слънчевата буря от 165 г.

Задава се огромен проблем за Земята след магнитните бури, които бяха толкова силни, че са изместили центъра на земното магнитно полеЗа това предупреждават учените от дълбоководните обсерватории на Ocean Networks Canada, които обхващат от Арктика до Антарктика и включват повече от 12 хил. сензора, включително компаси за измерване на океанските течения, пише Space.com.През март също имаше колебания на магнитното поле, но в по-малък мащаб. Подобни аномалии, съвпадащи със слънчевите бури през май, засилиха връзката им със Слънцето. Очаква се Земята дабъде ударена от най-силната слънчева буря от 165 г., която ще наруши работата на комуникационните сателити.

Учените прогнозират мощните изригвания на Слънцето да продължат до лятото на 2025 г. Тогаваще настъпи пикът на слънчевата активност, което ще доведе до най-мощните слънчеви изригвания.

Сблъсък преди 13 млрд. години

Най-отдалеченият сблъсък на две галактики и на черните дупки в техните центрове е открит от космическия телескоп "Джеймс Уеб". Сблъсъкът е настъпил преди 13 млрд. години, когато Вселената е била само на 740 млн. години. Масата на едната от черните дупки е 50 млн. слънчеви маси, а на другатае трудна за определяне, тъй като е скрита от плътен облак газ. Според учените масата на двете галактики е сравнима с Големия Магеланов облак в Млечнияпът.

Загадъчни дупки на океанското дъно

Дълбоко под вълните край бреговете на Биг Сур, Калифорния, има загадъчен пейзаж, осеян с големи дупки в глината, тинята и пясъка. По време на неотдавнашна експедиция, десетилетия след като те бяха открити, до полето с вдлъбнатини, които се намират на дълбочина от 500 до 1500 метра, подводен робот намери доказателства за метанови отвори и други течни потоци. Според ученитезагадъчните дупки на океанското дъно са се образували от гравитацията или от морски свине и змиорки.

Далечното бъдеще на Земята

Според изследване, в ĸoeтo ca изпoлзвaни cyпepĸoмпютpи зa мoдeлиpaнe нa ĸлимaтa зa cлeдвaщитe 250 млн. гoдини, бъдeщeто нa Зeмятa щe вĸлючвa oбpaзyвaнeтo нa нoв cyпepĸoнтинeнт и тя щe cтaнe пoчти нeoбитaeмa зa бoзaйницитe, съобщава kaldata.com. Прогнозите за далечното бъдеще са много мрачни, казва Александър Фарнсуърт от Бристолския университет, водещ автор на изследването. - Ще се образува нов суперконтинент, известен като Пангея Ултима.Повишаването на нивата на въглеродния двуокис, увеличената слънчева радиация и огромните размери на новия континент ще го направят практически необитаем. Резултатът ще бъде враждебна среда с температури от 40 до 50 градуса. Хората и много други видове няма да могат да оцелеят. И това не е най-лошият сценарий“.

Драмата на Амазонка

Разликата между дъждовния и сухия сезон в Амазонка никога не е била толкова драматична. Някогашна обширна езерна зона сега е намаляла до няколко рекички. Един от притоците вече се е превърнал в поляна.  Рибите умират заради жегата. Високите температури на водата, които надхвърлят 39 градусаса причина за смъртта на амазонските делфини. Обезлесяването намалява количеството вода, което се изпарява, и резултатът е по-малко дъжд и жестока жега. Температурите достигат 44 градуса в комбинация с ефектите от топлото океанско течение Ел Ниньо в тази част на Амазония са пагубни, което ще повлияе и на целия свят, предупреждават климатолози.

Островът на златоглавите усойници

Забраненият остров край бреговете на Бразилиянаричан още Островът на змиите, е единственото място на Земята, където живеят хиляди отровни златоглави усойници, включени в Червения списък като критично застрашен видЗмиите са дълги 1,2 м и са толкова отровни, че островът е затворен за посетители от 20-те години на миналия век. Неговата площ, покрита с дъждовни гори, скали и пасища, е с размерите на около 80 игрища за американски футбол. На острова няма бозайници и затовазлатоглавите усойници използват отровата си, която е най-бързо действащата сред всички змии, за лов на плячка, а не за защита.

Живот в горещи извори

Гигантски вируси с древен произход обитаватгорещите извори на Националния парк Йелоустоун исе развиват при изгарящи температури. Технически те не са живи, но играят важна роля в много биологични процеси и оказват огромно влияние върху еволюционното дърво на живота, най-вече втрансфера на гени. Възможно е вирусите от горещите извори в Йелоустоун - сравнително близки роднини на тези, които се задържат около хидротермалните извори - да предоставят безценна информация за най-ранния живот на Земята.

Трета българка на Еверест

Мариета Георгиева стана третата българка и 16-ият наш сънародник, покорил Еверест. Тя изкачиПокрива на света в състава на комерсиална експедиция, ръководена от легендата и притежател на няколко световни рекорда в алпинизма, включително този за най-бързо изкачване на всички 14 осемхилядника на планетата Нирмал Пурджа. Изкачването е станало по Южното седло на върха.Първата българка, която изкачи Еверест, е Петя Колчева през 2009 г., а втората - Силвия Аздреева през 2022 г.

Когато мозъкът дреме

Когато мозъкът е в режим на дрямка, някои невронни връзки са частично отслабени, отпочинали и възстановени, но това се случва само през първите няколко часа от съня. Това показва ново изследване на учени от Университетския колеж в Лондон, коетоподкрепя хипотезата, че сънят е важен механизъм за възстановяване на цялостното здраве на мозъка.Въпреки че функцията на съня остава загадка, той може да служи като период, когато връзките в мозъка могат да бъдат отслабени в подготовка за това да научим нови неща на следващия ден", казва биологът Джейсън Рихел. Засега остава без отговор въпросът какво се случва през втората половина на нощта.

Река под пустинята?

Река Сарасвати, смятана някога за митологично образувание в пустинята Тар и пресъхнала около 5000 г. пр.н.е. поради климатични и тектонични промени, е забележителна фигура в древните текстове на Индия и завладяваща глава от геоложката история на Земята, пише vesti.bgРеката води началото си от Хималаите и се влива в Арабско море. Откритите по бреговете ѝ обекти на Харапската цивилизация показват централната ѝ роля в поддържането на древните култури. След откриването на канали под пустинята, които съвпадат с някогашния път на Сарасвати, изследователи предполагат, че тя може би все още тече. Тази констатации се подкрепя от сателитни снимки и изотопни анализи на древни води, които все още се съхраняват под пясъците на Тар

Държавата с трима президенти

Босна и Херцеговина има трима президенти - бошняк, сърбин и хърватин, които се сменят на ротационен принцип на всеки четири години. Федерацията Босна и Херцеговина избира бошняка и хърватина, а Република Сърбия - сърбина. Малката балканска страна с площ 51 хил. кв. км и 4,2 млн. население граничи на север и запад с Хърватия, на изток със Сърбия, а на югоизток с Черна гора. Босна заема северната и средната част на страната, която е силно вдадена в територията на Хърватия, а Херцеговина - южната част по поречието на р. Неретва. Според данни на ЦРУ около 50% от жителите на страната са бошняци, 32,7% - сърби, 14,6% - хървати, а 0,6% - други.

80 години под венчило

Готфрид и Урсула Шмелцер, които отпразнуваха 80 години брак, са най-дълго женената двойка в Германия. Той е на 102 г., а тя – на 98 гСключватбрак през 1944 г. по време на бомбардировките в Берлин. Тогава Урсула е на 19, а Готфрид на 22 г. В края на 1952 г. напускат Източна Германия с трите си малки деца и се заселват в района на Долен Рейн. Семейството, което сега живее в Майнц, има три деца, седем внуци и осем правнуци.

Шест от най-големите империи

В човешката история е имало могъщи империи, които в различни периоди са разпростирали владенията си върху обширни територии от земното кълбо. Те са били не само политически образувания, но и катализатори на културен, икономически и технологичен обмен, пише vesti.bg. Ето кои са шестте от най-големите империи, всяка от които е уникална по своята мощ и влияние.

Британската империянай-голямата в историята, управлява над една четвърт от територията на света. Заради глобалния й обхват казвали, че слънцето не залязва над нея. Създадена чрез търговия, колонизация и завоевания, тя улеснява разпространението на английския език и различни културни влияния. Изиграва ключова роля в оформянето на съвременната икономика, политика и международни отношения.

Монголската империя, създадена от Чингис хан, е най-голямата сухоземна империя. Простира се от Източна Европа до Японско море, обхваща значителни части от Евразия и оказва огромно влияние върху историята на региона. Монголите били известни със своите военни умения, новаторски тактики и бърза координация на огромни разстояния.

Руската империя, разположена на три континента, била могъща сила в световните дела. Достига своя връх в началото на XVIII в. при управлението на Петър Велики, който я модернизира и разширява територията ѝ.

Испанската империя е една от първите, която поставя началото на европейската задгранична експанзия. Има огромни територии в Америка, Азия и Европа. Богатството й подхранва Испанския златен век - период на разцвет на изкуствата и литературата.

Династията Цин е последната императорска династия в Китай, управлявала от 1644 до 1912 г.,петата по големина в историята и контролираладнешните държави Китай, Монголия и Тайван. Известна е със своята административна изтънченост и с насърчаването на мира и просперитета

Невероятните ястия

Стари яйца ядат в Китай. С времето жълтъкът им става зелен на цвят, а консистенцията наподобява желе.

Ембрион на патица варят в собствената му черупкавъв Филипините.

„Ширако” е японско ястиеприготвеноот репродуктивни органи на риба треска.

Пържени скакалци, подправени със сол, пипер и чили, ядат в Тайланд.

Стек "Тартар" е френско ястие от накълцано сурово месо, зеленчуци и сурово яйце.

Пържена тарантула, забита на шиш, е деликатес в Китай, а очите на риба тон – в Япония.

Супата от костенурка е предпочитана в Китай, Сингапур и някои части на САЩ, а богатото на протеини месо от кенгуру – в неговата родина Австралия.

Крокодилското месо е деликатес на много места по света, а вкусът му се асоциира с този на пилешкото и раците.

Шиокара е японско ястие от мариновани животински вътрешности.

Подсолената ферментирала херинга е традиционна храна в Швеция.

Кучешкото месо е деликатес в Китай, Виетнам и Корея.

Месо от жирафи, лемури и маймуни консумират в Африка.

В Австралия ядат гъсениците сурови или полусготвени.

Месо от морски звезди консумират китайците.

Във Великобритания мариноват яйцата като зеленчуците за туршия.

Черният пудинг (кървава наденица) е популярен в Африка, Азия, Европа, Северна и Южна Америка.

В Южна Америка консумират печени морски свинчета.

Пипалата от октопод в Южна Корея се сервират, докато все още мърдат.

В Източна Азия ядат месо от котки.

„Ескамол” е мексикански деликатес, приготвен от ларви на мравки.

Крекери, омесени с мъртви оси, похапват японците.

Пържена гърмяща змия е ястие в югозападната част на САЩ.

Скариди в силен ликьордокато все още са живи, сервират в Китай.

Сърце от кобра, докато е туптящо, е специалитетвъв Виетнам.