Анализи

Как работи пропагандната машина на Величие

   
Как работи пропагандната машина на Величие

В изборната нощ на 9 юни мнозина се изненадаха, че в парламента влиза седма партия – "Величие", която отсъстваше от всички социологически прогнози. Тази формация е политическото лице на добре смазана машина за пари около атракциона "Исторически парк", създаден от финансиста Ивелин Михайлов и съществуващ зад фасадата на култ, изграден около лесно смилаеми конспиративни клишета и идеи, плюс паравоенна организация. Досега почти никой не обръщаше внимание на техния анклав в община Ветрино, до който държавата няма нито досег, нито достъп. Или не иска да има.

Както и спецслужбите и прокуратурата, които явно предпочитат да не обръщат внимание на сигналите, че "Исторически парк" работи като Понци схема.

Ефикасна пропаганда

Популярността на "Величие" сред народа не е случайна. Групировката, която стои зад тази партия, има последователна и системна политика на навлизане сред различни възрастови групи и социални слоеве.

Нейната стратегия е проста и ефикасна – идентифицира се с обикновените хора (по правило онеправдани и недоволни), посочва за техен враг съществуващия политически и бизнес елит. Но освен обяснение и утеха, им предлага менторска помощ и насоки за това, което всички искат – да забогатеят и да живеят добре в собствената си държава. Ако не в цялата държава – то поне в един неин анклав, менажиран от групировката.

Безплатни вестници

Тя издава 9 безплатни вестника, които са с еднотипни имена и брандиране, но предлагат локално съдържание, съчетано с централната пропаганда на групировката.

Първо тръгва "Красиво Ветрино", следват намиращите се в съседство “Красив Добрич”, “Красива Варна”, “Красива Провадия”, “Красив Вълчи дол”, но после и по-далеч - “Красив Бургас”, “Красив Батак”, “Красив Велинград”, за да се стигне до безплатния национален вестник “Красива България”. На всяко от изданията е посочена цена 0 лева.

Част от вестниците започнаха да излизат по време на предизборната кампания.
На 27 май във фейсбук групата "Красиво Ветрино" има известие: "Увеличава се семейството на красивите свободни медии в България! Благодарим ви ,че сме заедно!"

Проверка на Mediapool показа, че “разрастването” на "красивите" медии реално започва през ноември 2023 г. Тогава в "Красиво Ветрино" се появява статия на Ивелин Михайлов, озаглавена "Красиво Ветрино проправя път на Красива Провадия и Красив Вълчи дол".
Михайлов, който е финансист и автор на схемата с финансирането на атракциона, не фигурира в ръководството на партия “Величие”, нито в листите за народни представители. Той обаче се идентифицира с нея и съдейства за популяризирането ѝ.

Във въпросната статия той пише, че при капитализма (какъвто е случаят у нас) медиите не са коректив на властта, тъй като "се придобиват целенасочено от бизнесмени, които искат да вземат държавни поръчки и не искат властта да има корективи". Като пример за послушни медии Ивелин Михайлов посочва "потресаващ факт", който обаче не е обоснован с никакви доказателства: "Потресаващ е фактът, че всяка година над 10 000 жени са изнасилвани или убивани от войници на САЩ близо до базите им по целия свят, но за това нещо не може да се прочете и дума. (...) това е възможно само и единствено благодарение на тишината на т.нар. свободни и реномирани медии".

Лицата на партия "Величие"

Как да станем милионери

Самият Михайлов е и онлайн гуру, създал култ около себе си и набрал популярност с множество изяви в онлайн телевизията си Together TV. Тя е кръстена на застрахователния брокер "Тогедър" ООД, чиято мисия, според сайта му, е да направи своите клиенти "богати, свободни и щастливи". Самият Михайлов има свои видеа, като "Как да имаме повече пари", записал е и обучения "Как да станем милионери".

 

 

Именно в "Тогедър ТВ" могат да се проследят стотиците епизоди от поредицата на Ивелин Михайлов и дясната му ръка Пламен Кънчев, озаглавени "Бедността е болест и ние я лекуваме". Самата "Тогедър ТВ" освен в YouTube има отделен свой канал и в TikTok, а слогънът му е: "Всяка споделена с вас информация е тествана и работи!". Там също има общи видеа между Ивелин Михайлов и "полковник" Николай Марков.

 

"Блаженство" ЕООД

Както вече сте забелязали от названията на фирмите и медиите на групировката, нищо не е оставено на случайността.

Всички нейни хартиени и онлайн издания са издавани от “Блаженство” ЕООД, чийто едноличен собственик е Ивелин Михайлов. С други думи, не само туристическата атракция “Исторически парк” прави възстановка на първото и второто българско царство, не само партията, наречена “Величие”, обещава величие и славни дни, но дори и издателството е “Блаженство”. Понятия, които първосигнално внушават по-добро бъдеще и по-добър живот на българина.

Внушенията се засилват чрез целенасочени образи и митично-приказни елементи, макар и под бутафорна форма, като еклектична възстановка на царства.

Групировката е избрала за свой символ птицата феникс, която явно трябва да прероди България "от пепелта към слънцето". Последното е предизборният надслов на партията. В Търговския регистър предметът на дейност на “Блаженство” ЕООД е широк, но първата дейност е покупко-продажби на недвижими имоти.

Като на кино в YouTube и много Телеграм

Към 9-те безплатни вестника има и 9 сайта, носещи същите имена. Но освен това повечето от тях имат и собствен Телеграм канал със съответни абонати, както и собствена фейсбук страница.

Един от големите канали за видео споделяне в Youtube, в които се тиражират видеа и на партия “Величие”, се нарича "Свободен глас" и има 24.1 хиляди последователи. Там може да се запознаете с "Първи думи след изборите на полковник Марков и Ивелин Михайлов".

Въпросният "полковник" Николай Марков е съосновател на "Величие" и водач на евролистата. Между 1993 г. и 2007 г. е работил в НСО, откъдето е уволнен и чинът му е подполковник, но той самият се представя за полковник Марков.

Още в началото на споменатото видео Ивелин Михайлов бърза да отговори на въпроса как е финансирана кампанията, а отговорът препраща към благородни доброволци.

"Ходим по телевизиите и основното, което ни питат навсякъде, е как финансирахте кампанията си, като малко хора знаят, че всъщност в различните градове имаше доброволци, които се събираха, те плащаха залите, озвучението, те организираха даденото събитие. За нас оставаше да отидем, да си осигурим пътя, спането. Също имахме много хора от малкия, средния бизнес, българи, които подкрепиха нашата партия. И с всички тези средства ние успяхме да направим някаква спретната кампания, с много висока ефективност, която успя благодарение на труда на десетки хиляди хора", разказва Михайлов.

 

 

Водещи български политолози обаче изказаха и други версии за успеха на "Величие".

"Ясно е, че ефектът "Величие", на първо място, трябва да се свърже с ниската избирателна активност. Този тип партии не биха имали никакъв шанс да са представени в парламента, ако не бе ниската активност. Второ, доколкото се разбира, зад "Величие" стоят и част от корупционните мрежи, които бързо са се преориентирали и са решили тип корпоративен вот, тип инвестиции в проект, който е в духа на времето - националистически. И както се разбра, не на последно място и не по значение, е фактът, че те много добре са се ориентирали в социалните мрежи и са намерили достъп до българите в чужбина", каза пред Нова нюз в понеделник политологът Румяна Коларова.

Както Mediapool вече писа, в телефонен маркетинг или в инвестиционни срещи и тренинги много хора саприканвани да инвестират в атракциона до Варна, както и в други имоти, включително в близкото село Неофит Рилски, изкупено от стотиците запленени от ученията и обещанията на Михайлов. Много от новопостроените "къщи" в селото са архитектурна еклектика и наподобяват средновековни крепости, но в умален мащаб. Вероятно голяма част от десетките хиляди инвеститори са и сред гласувалите за партията.

Наскоро ютубърът Симон Милков представи на пресконференция около 500 електронни файла, за които излезе с твърдение, че са автентични снимки, копия на лични карти, снимани документи и екселски таблици, документиращи целия абсурд около парка. По думите на активиста личните карти и данни, "за които не ме питайте как съм ги придобил", документират схема за купуване на гласове, зад която седи известен варненски бос с прякор на дреха.

А от споменатия канал в YouTube става ясно, че "Величие" е провела редица срещи с избиратели в българските градове и в чужбина.

Прокремълските опорки

"Последвай ни, ако искаш да живееш в свободна и мирна България!" - това е слоганът, който приканва потребителите на TikToк да се присъединят към канала на партия "Величие" в мрежата.

Пропагандирането на "мирна България" и въобще на мира като благо само по себе си се вписва в прокремълската риторика, която твърди, че Москва иска мир и руската военна инвазия в Украйна може да бъде прекратена, стига Киев да отстъпи на Русия анексираните територии и да спре да се отбранява. Подобна риторика за войната и мира използва и президентът Румен Радев, избягвайки да посочва кой е агресорът и кой е започнал войната.

Президентът Румен Радев връчи голямата награда в категория "Изборът на българите" на "Исторически парк" – село Неофит Рилски, община Ветрино по време на церемонията през 2022 година. Сн. Президентството

В първия брой на в. "Красива България" е поместена статия "Войната чука на вратата". Там директно се застъпва гледната точка на Кремъл:

"За войната в Украйна са виновни украинските управници, защото са приели страната им да бъде бойно поле на сблъсъка между Русия и САЩ. …България не трябва да е ЗА Русия или за Украйна. Ние просто трябва да сме За България”

В Tik Tok канала на партията най-гледаното видео - от над 500 000 души - "3-ма човека се гаврят с 6 700 000 българи!!!"

В него Марков започва с провокативния въпрос "Кой българин получава по 2000 евро", след това казва, че на върха на държавата са най-големите престъпници. После пояснява, че зад лицето на Ахмед Доган, Бойко Борисов и санкционирания по “Магнитски” Делян Пеевски, стоят хора от “ъндърграунда, хора с обръчи от фирми”.

Над 28 000 последователи има каналът в TikTolk на “Исторически парк” и близо 275 000 лайкове.

Именно TikTok е избрана от партията, за да каже на потенциалните си избиратели, че "Зелената сделка" на ЕС е могла да се случи по друг, "добър и почтен начин, полезен за българина". Вместо това българското правителство прекроило Плана за възстановяване и устойчивост и "зелените милиарди" били разпределени в "едни кръгове", които ще приберат парите и ще изчезнат в неизвестна посока“. Заключава се, че след това "България ще се превърне в индустриално гробище, в едно европейско огромно сметище, защото заводите за горене на боклук също били част от Зелената сделка“. Посочва се, че с морето от фотоволтаици се заграбва и земеделска земя. Подобен акцент правиха и зърнопроизводители при протестите си и е много вероятно тези послания да са стигнали и до тях. Те протестираха и срещу "Зелената сделка" на ЕС. А в понеделник Николай Марков обяви пред БНТ, че партията му ще осветлява престъпления по "Зелената сделка".

В първия ден след изборите от "Величие" се обявиха и за запазването на българския лев, т.е. против влизането на България в еврозоната.

В самия "Исторически парк" се провеждат и редица състезания, които също са магнит за младите. Над 263 000 зрители има, например видеото “Включете се в третия международен турнир по стрелба с традиционен лък в “Исторически парк”. Младите са привлечени и от възможността да бъдат обучавани като войници. В свой материал "Капитал" разказа, че в община Ветрино организация "Български юнак", провежда военно обучение на десетки хора.

"Български юнак" се представя за спортен клуб, но дейността не изглежда особено спортно насочена. Членовете на "Български юнак", включително и лидерът на "Исторически парк" Ивелин Михайлов, ходят с военни униформи и нашивки. Тренировките им, описани във вестника на парка "Красиво Ветрино", включват "оцеляване в градска среда", както и "превземане на сграда и оттегляне с прикриващ огън към укритие", се посочва там.

За успеха на “Величие” не бива да се подценява и фактът, че партията има свои страници във фейсбук и във всички области на страната, а вероятно така е и достигнала до българите в чужбина, които следят какво се случва по родните им места.

Е, “Величие” е вече в парламента. Тепърва ще видим дали предстоят славни дни или от пепелта няма да се прероди феникс.