Само 10-12% от тежките катастрофи са по вина на новите млади водачи, обяви пред БНР Йонко Иванов - председател на Съюза на центровете по авто-мото подготовка. По думите му има опит да се започне кампания срещу обучението и преподавателите:
"През изминалата година има една тенденция за обвиняване на преподавателите и целия учебен процес в некомпетентност и че голяма част за пътно-транспортните произшествия стават поради слаба квалификация на новите водачи. По студиата се разкарват едни хора, които твърдят, че 500 хил. купени книжки се разхождат из страната, размахват се измислени картони, които нямат нищо общо с генерираните картони на електронната система на "Автомобилна администрация" с една единствена цел – да тръгне кампания срещу обучението и да се изкараме ние, обучителите, най-виновни".
През 2023 г. има около 7000 по-тежки ПТП-та с участието на 920 нови млади водачи със стаж до 2 години, посочи Иванов и изчисли, че участието на младите водачи, за които се твърди, че не са добре подготвени, в тези катастрофи е около 12%. Годишно излизат около 120-150 хил. нови млади водачи. Останалите 90% по чия вина са, попита той и подчерта, че на този въпрос никой не иска да отговори.
Автоинструктурите продължават да настояват за модел за обучение през целия живот. Според такъв модел хората, които имат книжка от 10 години, трябва да преминават специфично обучение, а също така да се създадат модерни полигони. По думите му просветното министерство е отказало такова обучение през целия живот в училищата заради липса на ресурс.
"Държавата е виновна за всичко това, което се случва по пътищата в страната ни", категоричен бе Йонко Иванов. И обясни:
"Нямаме комуникация на институциите. МОН, МРРБ, МВР и МТС не си говорят помежду си. /…/ МВР седи безучастно и ги гледа, и санкционира, санкционира, взима едни пари, създават се едни хранилки, които пари обаче не се връщат обратно на пътя, за оправянето им. Хранилките седят на всяка крачка и парите отиват на съвсем друго място.Събираемостта е над 70% в момента, за останалите 30% или се водят дела, или хората не могат да бъдат намерени. Всичките тези пари, които се събраха от санкциите и глобите, покриват изборите през последните 5 години".
По думите му "хора, които не са прочели съществуващите наредби, искат да направят нещо ново, което е по-лошо от старото". Той видя и лобистки интерес в системата на изработване на програмата и електронния картон. Всички тези неща са свързани с много пари, които трябва да се усвоят за много къс период от време, обясни Иванов. Според него обачевсичко това ще рефлектира върху обществото и начина за подготовка на водачи. Той изброи още редица проблеми, като изтъкна, че няма нова философия на темата за безопасността на движение. Той е категоричен, че са необходими курсове на 10 години, при смяната на книжката, и те да се провеждат със събраните пари от глобите:
"Със смяната на шофьорската книжка слушате половин час една лекция, която държавата плаща, и тя включва измененията в Закона за движение".