Ако Земята спре да се върти

Земята се върти около собствената си ос с около 1600 км/ч, макар да не го усещаме, но ако внезапно спре, последиците ще са катастрофални. Ще се почувстваме като в автомобил, който се движи с1670 км/ч, и натиснем спирачките. Ако сме в сграда, ще бъдем изхвърлени в най-близката източна стена и ще изпитаме 47 пъти по-голямо гравитационно ускорение от това на нашата планета, пише vesti.bg. Земята може и да не помръдне, но ветровете ще бъдат четири пъти по-силни, ще се появи огромна вълна цунами, която ще унищожи всичко, което ветровете не са успели. Океаните ще мигрират към полюсите, създавайки опустошителни земетресения, един много голям мегаконтинент от другата страна на екватора и два отделни океананяма да има магнитно поле, а без него малкото оцелели живи същества ще загинат от радиацията.

Откриха нова молекула

Телескопът „Джеймс Уеб“ откри водороден сулфид в атмосферата на планета, която е два пъти по-гореща от Венера, с твърда повърхност и миризма на развалени яйца. Намира се на 65 светлинни години от Земята, което я прави най-близката планета до нас. При температура от 920 градусатова е екстремен свят с едни от най-бързите ветрове, но заради близостта й до Земята е една от най-лесните за изучаване планети извън Слънчеватасистема. Водородният сулфид е основна молекула, за която учените не са знаели, че съществува. Нейното откриване е стъпка към по-доброто разбиране за формирането на различните видове планети.

Ледената планета

Екип от астрономи от Университета в Монреал откриха екзопланета с потенциално обитаем леден или воден океан. Намира се на около 48 светлинни години от Земята по посока на съзвездието Кит и вероятно има богата на азот атмосфера, подобна на земната. В сравнение с други екзопланети тя изглежда по-тиха и по-малко активна. 10-20 на сто от нейната маса може да бъде вода, което я прави кандидат за воден свят, наподобяващ снежна топка или ледена планета с потенциален течен океан от страната, която винаги е обърната към родителската звезда поради приливно заключване. В центъра на океана температурата вероятно е около 20 градуса. Очите се обръщат към Арктика

Тамкъдето преди минавах с кучешки впрягсегаизползвам лодкаНикъде другаде Земята не сезатопля по-бързокакто в Арктика ", разказвафотографът Рагнар Акселсонкойто повече отчетири десетилетия пътува до най-отдалеченитерегиони на северното полукълбоза да уловиекстремните промени в околната средаИсландскиятфотограф е видял с очите си драстичните промени в ГренландияИсландия и Сибир и иска да привлечевниманието към това драматично развитие. "Мисляче е много важно да документираме живота в Арктикакъм която през следващите години щебъдат обърнати всички очиЖивотът на хората сепроменяТундрата се размразявамного села в Гренландия се обезлюдяватхората се местят в по-големи градовеЛовните полета стават по-трудникогато морският лед изтънява", казва Акселсон.

Музей разказва вековни истории

Турският музей Ephesus Experience - един от първите в света, съчетаващи музеологията на преживяванията с разказването на вековни истории,бе обявен за най-добрия в света от Mondo-Dr в Лас Вегас, пише „Сега“Той посреща посетители в древния Ефес в провинция Измир - един от най-големите пристанищни градове, който е включен в Списъка на световното културно наследство на ЮНЕСКО. Използвайки иновативни технологии, музеят представя всекидневието, търговията, архитектурата и изкуството на града през златните векове на античността. Проектиран е от голям екип архитекти, куратори, дизайнери, художници, технологични експерти, историци и археолози от водещи компании и академични институции в Турция и света. Ефес е и сред най-добре запазените древни градове в Средиземноморския регион, в който се намира храмът на Артемида – едно от Седемте чудеса на античния свят.

Езерата на Йо

Данни от космическия апарат "Джунона НАСА дават по-пълна картина за езерата от лава наюпитеровата луна Йо и за първи път осигуряватинформация за вулканичните процеси тамЕзератаса покрити предимно с дебела стопена кораа покрая има горещ пръстенкъдето лава отвътрешността е изложена пряко на KосмосаказваАлесандро Мура от Националния институт поастрофизика в РимИнфрачервените изображенияна няколко езера показват тънък кръг от лава награницата между централната коракоято покривапо-голямата част от езерата и стените им. ЛунатаЙооткрита през 1610 г. от Галилео Галилей, е малкопо-голяма от земната и е най-активният вулканичен обект в Слънчевата система

Вулкан изпуска „златен“ газ

Планината Еребус, един от 138-те най-активни вулкани в Антарктида, всеки ден изпуска газ, съдържащ кристализирано злато на стойност 6 хил. доларасъобщава IFLScience. Прахът от вулкана, който се намира под тънък участък от земната кора и се издига на близо 3800 м, достига до 1000 км от него. Според НАСА той редовно изпуска газ и пара, а понякога изхвърля камъни. На 28 ноември 1979 г. самолет на авиокомпания Air New Zealand се врязва челно в стената на вулкана, при което загиват всичките 257 души на борда. Полетът е част от програма, която позволява на пътниците да пътуват с 11-часов полет за разглеждане на забележителности от Окланд до Антарктида.

Бъдещият град в пустинята

Проектът на Саудитска Арабия за изграждане на супермодерен екоград насред пустинята звучи като научна фантастика. Той ще изглежда като просека в пясъците, дълга 170 км и широка едва 200 м. Неом, както ще се казва футуристичният град, ще има стени с височина 500 метра и ще бъде 33 пъти по-голям от Ню Йорк. Отвън ще бъде изцяло в огледала, които ще отразяват слънчевите лъчи, а вътре ще предлага прохладни градини и място за 9 млн. жители, които ще се придвижват с подземна високоскоростна железница. Необходимата на града енергия ще бъде изцяло от възобновяеми източници. В него ще има собствен ски център, с който Саудитска Арабия смята да кандидатства за домакинство на Азиатските зимни олимпийски игрисъобщава nova.bg.

Откриха останки от цивилизация преди инките

Археолози откриха в Чан Чан - столицата на цивилизацията Чиму, известна със сложната си архитектура и използването на тухли от кал, останки на единадесет души, погребани с огърлици, обеци и гривни от бронз и злато, чиято възраст се  определя на около 800 години, предаде Ройтерс.Цивилизацията Чиму е била в разцвета си от 800 г. до 1400 г. преди да бъде завладяна от инките и е процъфтявала в продължение на векове в сухите равнини между Тихия океан и Андите. Известна е с богатите орнаменти в керамиката, металопластикатаи текстила, както и с терасното земеделие и търговията по тихоокеанското крайбрежие.

Стотици хиляди нови милионери в света

CАЩ имат нaй-гoлeмия бpoй милиoнepи в cвeтa - нaд 5 млн. дyши. B Kитaй тe ca oĸoлo 1 млн., ĸoeтo гo нapeждa нa втopo мяcтo в ĸлacaциятa нa чacтнoтo бoгaтcтвo на Неnlеу Рrіvаtе Wеаlth Міgrаtіоn Rероrt 2024 г. Bъпpeĸи чe Cъединените щати остaвaт лидep, paзвивaщитe ce иĸoнoмиĸи ĸaтo Bиeтнaм, Kитaй и Индия oтбeлязвaт нaй-бъpзи тeмпoвe в нaтpyпвaнeтo нa бoгaтcтвo. Милиoнepитe във Bиeтнaм ca ce yвeличили c 98% пpeз пocлeднoтo дeceтилeтиe, в Kитaй и Индия имa cтoтици xиляди нoви милиoнepи. OAE са cъс 77% pъcт нa бoгaтaшитe. Eвpoпeйcĸoтo пpиcъcтвиe в ĸлacaциятa нe e мнoгo cилнo, нo вce пaĸ Гepмaния мoжe дa пoxвaли c 806 100 милиoнepисъобщава money.bg.

Олимпийски изненади

Пускат летящи таксита в Париж по време на Олимпиадата. Полетите са безплатни и демонстрационни. Правителството разреши изграждането на плаваща платформа в река Сена, откъдето ще излитат и кацат хеликоптерите, задвижвани от електрическа тяга. Машините са двуместни, в тях ще има пилот, а в бъдеще ще са напълно автономни. Площадката в Сена ще функционира до края на годината. Броят на експерименталните полети е ограничен до два на час.

Огромна Айфелова кула се появи в поле с пшеница на площ от 20 хил. кв. м край Верона. Тя е дело на италианския артист Дарио Гамбарин, който изора с трактор една от най-известните френски забележителности. Творбата му е в чест на Олимпийските игри в Париж. Гамбарин е известен с със своите „земни портрети” – картини, които създава с помощта на трактор и се виждат най-добре от въздуха.

"Бузлуджа" в световна класация

Паметникът на Бузлуджа е на пето място в класацията на най-красивите изоставени сгради в светабазирана на хаштагове в Инстаграмтърсенияв Гугъл и гледания в TikTokсъобщи БНТ. През 2021 г. подобният на гигантска летяща чиния монументпридоби статут на недвижима културна ценност отнационално значениеВъпреки че е затворенблизо50 хилдуши ежегодно го посещават отвънЗа да сеотворитрябва да има разрешение от държаватазащото тя е собственикказват от фондацияБузлуджа“, чиято цел е паметникът да се обезопасии консервираза да стане достъпен.

На първо място в класацията е една от най-големитешпионски станции в света от времето на Студенатавойнапостроена върху изкуствен хълмизвестенкато Дяволската планинаНа второ място е метростанция в Париждействала само 16 г., натрето - германска болница, в която е лекуванХитлер, а на четвърто - Канфранквтората поголемина гара в Европа на границата междуФранция и Испания

Кафявите очи най-разпространени в света

Всички хора на Земята някога са имали кафяви очи, докато преди 6-10 хил. години при един човек не се появила случайна генетична мутация, коятоповлияла на производството на пигмента меланин в ириса и довела до по-светли нюанси на очите - от кехлибарени и лешникови до зелени и сини. Днес кафявите очи са най-разпространените в света, но съотношението на цветовете варира в различните региони и държави. В САЩ 45% от населението има кафяви очи, 27% - сини, 18% - лешникови, 9% - зелени, а останалите 1% - друг цвят. В Европа и Централна Азия цветът е разделен на "кафяв/лешников", "междинен" и "син". Докато в страни като Армения кафявите очи са над 80%, а сините - 3%, в Исландия кафявите са 9%, а сините - 74%.

Не робот, а жена

Цин е китайска сервитьоркаМного от хоратанаблюдаващи отсечените й движения, са силно впечатлени от невероятната й моторикаДецатаскачат около нея и искат да си направят снимка с красивата и сръчна какичка. Тя сервира, без даразлива манджите, докато ги носи и оставя намасатаМиловидна е, но нито за част от секундатане примигва. Собственичка е на заведение в Югозападен КитайТя е на 26 ги е заблудила многохораче е истински роботОт роботизиранопомахване за добре дошли до механично сервиранена ястияналиване на чай и правене на тостовенейното изпълнение обърква посетителите и потребителите на социалните мрежикъдето е хит.Занимавала се е с танци от детството си и е преминала професионално обучение от 12-годишна възраст. „Втораченото изражение на очитеопределено е трудноно може да бъде изиграно, а движенията разчитат на мускулен контрол“, казва Цин.