Новини От мрежата

SRF: Как мафията в България печели от частичния Шенген

   
SRF: Как мафията в България печели от частичния Шенген

Отскоро България е член на Шенген по въздух и вода. Българите могат да летят до повечето европейски страни, включително Швейцария, без паспортен контрол и регистрация на данните си, отбелязва швейцарската медия SRF.

"Спешно трябва да станем член на Шенген и по суша, иначе икономиката ще пострада", казва случаен минувач на летището в София.

Пълното присъединяване на България в Шенген е блокирано от Австрия. Виена се опасява, че още повече бежанци ще дойдат на Запад.

Така контролът по супохътните граници засега остава. На Дунав мост 2 между Видин и Калафат се проверява всеки един камион преди да влезе в Румъния и оттам към Западна Европа. Проверяват се и леките коли, както и пешеходците.

Според икономисти това води до загуба на около 500 милиона евро всяка година за българската икономика.

Но някои печелят и сега - и по-конкретно мафията.

"Фабрика за пари" - така полски шофьор описва пред SRF частния паркинг, разположен преди "Дунав мост 2".

Светофар преди моста насочва всички превозни средства към въпросния паркинг, където нощувката струва 25 евро за чужденците. Мястото е собственост на български подземен бос, отбелязва Сара Новотни от SRF.

На него можете да се изгубите между гуми, брезенти и регистрационни табели от Турция, Литва и Полша. Появяват се и мъже, облечени в черно, с които не искаш да започваш спор, пише Новотни.

Въпреки това тя говори с управителя на паркинга. Той си противоречи в рамките само на няколко изречения. Първо казва, че шофьорите не трябвало да влизат в паркинга и можели да останат, където пожелаят.

Но как, когато има светофар и указателна табела, които ги водят към паркинга? "Светофарите не са моя работа. Паркингът е за безопасността на шофьорите, те нямат право да стоят на пътя", отговаря мъжът.

Веднага след като България стане пълноправен член на Шенген, камионите просто ще могат да минават оттук, без да чакат часове наред, и няма да се налага вече никой да използва паркинга.

Георги Георгиев, представител на индустриалната камара в област Видин, казва пред швейцарското издание: "Мафията използва времето, за да осребри, докато Шенген дойде и по суша".

Местни политици искат да знаят кой е отговорен за това, че в момента светофарите принуждават всички шофьори да използват частния паркинг.

Но засега нито една българска институция не поема отговорност.