Новини

Полският Stadler се е отказал от двете си поръчки за доставка на влакове към БДЖ.

   
Полският Stadler се е отказал от двете си поръчки за доставка на влакове към БДЖ.

Полският производител на влакове Stadler Polska се е отказал от двете си големи обществени поръчки за доставка към БДЖ.

Първата от тях беше за 7 двуетажни електрически влакове, които трябваше да пътуват по мрежи за градска железница в София, Пловдив и др. населени места. Цената им беше малко над 300,5 млн. лв.

Втората поръчка е за още 35 електрически мотрисни влакове, където Stadler предложи оферта за 642,5 млн. лв.

И двете поръчки бяха с финансиране от Плана за възстановяване и устойчивост като част от реформата в обслужване на пътници с ЖП транспорт в крайградски и междурегионални направления.

Сроковете за доставка бяха съотвено 26 и 28 месеца.

Според източници на "Офнюз" това е било обвързано с условие за 100% неустойка при неизпълнение в посочения график, което отказало производителя.

Министерството на транспорта официално потвърди за смяната на Stadler.

В съобщението от 24 юли се казва, че втората поръчка за 35-те мотрисни влака ще бъде възложена на нов изпълнител - Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA, също от Полша.

Stadler са поискали прекратяване на другия договор за 7-те двуетажни влакове, който вече е подписан.

"Първоначалният срок за внасяне на банкова гаранция от страна на изпълнителя беше 30 работни дни от получаване на уведомление за осигурено финансиране. След изпратено мотивирано искане от Stadler, срокът беше удължен с още 52 работни дни. Крайният срок за подаване на банковата гаранция изтече на 22 юли 2024 г. и до този момент тя не е предоставена, което е още едно потвърждение за отказа на компанията да изпълни възложения ѝ договор", се казва в позицията на Министерството на транспорта.

Според институцияята - Stadler са поставили "ултимативни изисквания, променящи дори обхвата на договора, като същите излизаха далеч от рамката на несъществените изменения". Това е рискувало да влезе в нарушение на Закона за обществените поръчки и не е прието от министерството.

"Решението на компанията да прекрати вече сключен договор за доставка, както и да се оттегли от процедура – и двете с огромен национален и обществен интерес, не отговаря на добрите търговски взаимоотношения", се казва още в позицията на екипа на Георги Гвоздейков.

"Въпреки всичко сме в непрекъснат диалог с Европейската комисия и ще положим максимум усилия, за да реализираме в цялост и в срок реформата в железопътния сектор, заложена в Плана за възстановяване и устойчивост", казва министърът на транспорта.