„Оазис на Марс

Марсоходът на НАСА откри на Марс кристали от чиста сяра, каквато никога досега не е наблюдавана на тази планета, което потвърждава нейното богато и сложно минало. Учените сравняват откритието с „намирането на оазис в пустинята“. Данните показват огромни могили от отломки. Марсоходът е намерил скали, движени от вода, които са гладки и кръгли, както и такива, които са по-ъгловати, остри идвижени от сухи лавини. Това показва, че в този регион е имало водни наводнения и сухи лавини.

Рядка черна дупка в Млечния път

Една от най-редките черни дупки е открита в центъра на нашата галактикаТя не е достатъчно лека, за да се е образувала от звезда, избухнала в свръхнова, но не и достатъчно тежка, за да бъде класифицирана като свръхмасивна. Намира се в звезден куп от горещи масивни звезди с особен обект в центъра, за който първоначално се смятало, че е масивна звезда, но се оказало, че не е. Черната дупка, която е с маса от 30 хил. слънчеви маси, се е приближила до центъра на Млечния път през последните 10 млн. години. Досега са известни само около 10 такива обекта.

Земята ще премине през космически шлейф

Между 50 и 100 ярки падащи звезди ще можем да наблюдаваме за час в нощното небе на 11 и 12 август, когато е пикът на метеорния поток Персеиди, съобщава Space.com. Източникът е облак от космически прах и лед, оставен от кометата Суифт-Тътъл. Земята преминава през този космически шлейф всяка година. Малките космически частици с размер на песъчинка навлизат в земната атмосфера със скорости от 11 до 72 километра в секунда. Тяхната енергия на движение бързо се разсейва под формата на топлина, светлина и йонизация, създавайки краткотрайни ивици светлина, популярно наричани „падащи звезди“. Районът на излитане на метеорите е в съзвездието Персей, което е дало името на потока.

Като врящ котел

Когато говорим за рекордни температури, имаме предвид откакто се правят систематични изследвания - 170 г. назад във времето, обясни климатологът Симеон Матев по Нова тв. През юли 2023 г. почти всеки ден беше рекордно топъл. Тази година 21 и 22 юли подобряват рекордите. Това означава, че Земята продължава в този цикъл на все по-топло, макар и с малко. Но когато това малко се натрупва за дълъг период, става много голяма аномалия. Подобни рекорди най-често регистрираме през март и юли, защото зимата в Антарктида беше много по-топла от обичайното. До момента най-топлото лято беше през 2012 г., но вероятно тази година ще е най-топлото. Единственият начин 2024 г. да не е с най-горещото лято е, ако през август да се случи някакво чудо. Преди рядко имаше подобни аномалии, но сега са все по-чести, защото Земята в момента е един врящ котел.

Черно море се затопля

Черно море е едно от най-бързо затоплящите се морета в световен мащаб. До края на века скоростта на вятъра в региона ще нарасне, ще се увеличат валежите, а налягането на въздуха ще се повиши. По-големи количества на валежите вече се регистрират в районите на Варна, Добрич и Бургас. Българските учени предупреждават, че климатичните промени в Черно море ще доведат до съществени влияния върху екосистемата и биоразнообразието в района. В цялата страна се очаква нарастване на средните температури.

Черни щъркели край "Копринка"

Колония от близо 40 черни щъркели обитава местността „Гюрля“ и зони около павелбанското село Виден край язовир "Копринка".  За четири години популацията се е разраснала и вече е най-голямата у нас, съобщава Пресс ТВ. Черният щъркел е защитен вид и е включен в Червената книга на България. Допреди няколко години единственото местообитание у нас, където може да се види такава колония, бе южната част от скалния венец край манастира „Света Троица“ близо до Велико Търново. Двойки черни щъркели сега гнездят в Разградско, Странджа и Централен Балкан.

Интелигентната почва

Учени от Тексаския университет са разработилиинтелигентна почва, която улавя вода от въздуха,контролира освобождаването на торове, осигурява постоянно снабдяване с хранителни вещества и по-добро развитие на растенията, съобщи БТА. Основа на почвената система е самонапоителен и бавно освобождаващ тор хидрогел. Растенията в такава почва са със 138% по-дълги стъбла от отглежданитев обикновена почва и с 40% по-ефективно използване на водата, което значително намалява нуждата от често поливане. и торене и може да се прилага както в сухи районитака и в зони с умерени климат.

Загадъчен град в Австралия

Kyбep Πeди e yниĸaлeн пoдзeмeн гpaд в cъpцeтo нa aвcтpaлийcĸaтa пycтиня, пише kaldata.com. Toзи зaгaдъчeн oaзиc има нeoбичaен нaчин нa живoт. Хората живeят в пeщepи, игpaят нoщeн гoлф и дoбивaт cĸъпoцeнни oпaли. Kyбep Πeди e мяcтo, ĸъдeтo peaлнocттa ce пpeплитa c фaнтaзиятa, a cypoвитe ycлoвия нa пycтинятa ca poдили нeвepoятни инжeнepни peшeния. Името на този yниĸaлeн гpaд, изгyбeн в пycтoштa, пpoизлизa oт aбopигeнcĸaтa дyмa „kuра-ріtі“ - „дyпĸa нa бeлия чoвeĸ“. 80% oт неговите 1800 жители пpeĸapвaт по-голямата чacт oт вpeмeтo пoд зeмятa в нещо като зeмлянĸи, където тeмпepaтypaта е 24 градуса. Навсякъде са поставени пpeдyпpeдитeлни тaбeли замнoгoбpoйнитe дyпĸи – cлeди oт минaли paзĸoпĸи.

Акули поглъщат кокаин

Акули в океана срещу бреговете на Бразилия са дали положителен тест за кокаин. Това първото регистриране на наркотика и ключови негови съставки в тези същества и е ярка демонстрация как масовото разпространение на наркотици се отразява и на дивата природа, съобщава сп. Science of the Total Environmen. През април следи от кокаин и медикаменти бяха открити във водата, отлаганията по дъното и морски животни в залива Сантос срещу щата Сао Паулу. Предполага се, че там натрупването на наркотика е започнало още от 30-те години на ХХ век. Водещата хипотеза е, че дрогата идва от отпадъчни води, изхвърляни в океана от нарколаборатории.

Пеещото езеро

Замръзналото езеро Мауле в Чили възпроизвежда звуци, които сякаш не са от този свят. Очевидци описват природния феномен като песен. Ученитеобаче имат съвсем логично обяснение. Ледът, който се образува на повърхността е изключително тънък. Той се носи по водата, която се раздвижва от теченията и вятъра, от време на време се чупи при движението си и създава специфичен звук. Именно него хората определят като неземна песенобяснява Андрес Ривера от Университета в Сантяго.