Подготвят се промени в частното пенсионно осигуряване, които имат основната цел да увеличат доходите за старост и гарантират адекватни пенсионни плащания, съобщават от Комисията за финансов надзор (КФН). Новината за подготвяните реформата в пенсионните фондове бе съобщена първо в "24 часа".
КФН и Българската асоциация на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване стартираха диалог и имат готовност за предлагане на промени в регулаторната рамка в областта на допълнителното пенсионно осигуряване, чиято крайна цел е увеличаване на доходността от управлението на средствата по индивидуалните партиди на гражданите, респективно постигане на адекватен заместващ доход при оттегляне от пазара на труда (пенсиониране).
Промените са резултат от препоръките на Комитета за застраховане и частно пенсионно осигуряване към Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), която извърши преглед на допълнителното пенсионно осигуряване и оцени съответствието на българското законодателство и надзорната дейност с препоръките на ОИСР относно ключовите принципи за регулиране на частното пенсионно осигуряване.
Според източници на "24 часа" България ще се спре на втория вариант на мултифондовете и дори вече има подготовка на определени законови текстове в тази посока.
Ето и цялото съобщение на КФН:
Организацията за икономическо сътрудничество и развитие оцени високо допълнителното пенсионно осигуряване в България и подкрепя бъдещите мерки за усъвършенстването му
През 2024 г. в гр. София се проведе проучвателна мисия на Комитета за застраховане и частно пенсионно осигуряване към Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), която извърши преглед на допълнителното пенсионно осигуряване и оцени съответствието на българското законодателство и надзорната дейност с препоръките на ОИСР относно ключовите принципи за регулиране на частното пенсионно осигуряване.
В резултат на доброто партньорство между съпредседателите - Министерство на финансите и Комисията за финансов надзор (КФН), както и на усилията на Министерство на труда и социалната политика, представителите на други институции, социални партньори и бизнеса, прегледът на частното пенсионно осигуряване вече е приключен успешно.
Председателят на Работната група по частно пенсионно осигуряване към Комитета за застраховане и частно пенсионно осигуряване на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) отчита силните страни на допълнителното пенсионно осигуряване, в т.ч.:
· многостълбовия пенсионен модел;
· стабилната правна рамка;
· компетентния надзор, основан на риска.
Високо оценена е способността на страната да изпълнява правните инструменти на ОИСР и отличното сътрудничество с българските органи при провеждането на прегледа.
В тази връзка от ОИСР отбелязват и възможността за разглеждане на някои аспекти, които биха могли да спомогнат за усъвършенстване на пенсионната система, които са в унисон с философията на възможностите за законови промени като:
· въвеждане на избор на потребителите между различни инвестиционни стратегии, съобразно техния жизнения цикъл и толерантност към риска (т.нар. „мултифондов модел", включващ фондове с различен инвестиционен профил);
· преглед на правилата, определящи инвестиционните възможности за постигане на растяща доходност.
За целта компетентните институции в страната следва ясно и в синхрон да заявят ангажираност в разработването на законови промени, чиято философия се подкрепя в контекста на дадените от ОИСР препоръки.
Присъединяването към Организацията за икономическо сътрудничество и развитие е ключов приоритет за Република България, предвид което Комисията за финансов надзор потвърждава своята готовност и ангажираност за участие в развиването на пенсионната система в страната с цел гарантиране на доверие, справедливост, устойчивост и прозрачност.
Комисията за финансов надзор и Българската асоциация на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване стартираха диалог и имат готовност за предлагане на промени в регулаторната рамка в областта на допълнителното пенсионно осигуряване, чиято крайна цел е увеличаване на доходността от управлението на средствата по индивидуалните партиди на гражданите, респективно постигане на адекватен заместващ доход при оттегляне от пазара на труда (пенсиониране).