Ще има ли войни за вода

Нивото на ледниците в Андите е най-ниско запоследните 13 хил. години и вече е минало критична точка, от която няма връщане назад. Големите ледници не само в Андите, а и в Аржентина, Канада, Хималаите, Гренландия се топят, а някои изчезват. Ледниците са важни, защото спомагат за стабилизирането на климата, тъй като отразяват голяма част от слънчевата светлина и не позволяват Земята да се затопли. Другата им важна роля е, че са резервоар за вода. Без тях лятното ниво на реките ще спадне рязко, което ще засегне и Дунав. 1/3 от годишния дебит идва от Алпите, а изчезването на ледниците ще го намали. Това е важно не само за водоснабдяването, но и за енергетиката. Може да спре и охлаждането на АЕЦ „Козлодуй. Миналата година във Франция няколко централи спряха поради липса на охлаждаща вода от големи реки.

Ако ледниците продължат да се топят, глобалните температури ще се повишат още и може да се стигне до войни за вода. Увеличава се и опасността от свлачища, срутища и наводнения. (Атмосферният учен Валентин Симеонов, Нова нюз)

Най-големият айсберг в капан

Вече месеци най-големият айсберг в света се върти северно от Антарктида в посока, обратна на часовниковата стрелка. Според учените замръзналият айсберг, който е повече от два пъти по-голям от Голям Лондон, е заклещен на върха на огромен въртящ се воден цилиндър и е възможно да не се измъкне от този капан в продължение на години. Той се откъсна през 1986 г., но затъна в дънните тини на море Уедъл и в продължение на три десетилетия е статичен "леден остров". Едва през 2020 г. отново изплува и се насочи на север. В началото на април т.г. навлезе в Антарктическото течение, което пренася сто пъти повече вода по света, отколкото всички земни реки, взети заедно. Това трябваше да го изстреля нагоре към южната част на Атлантическия океан, но той остана на мястото си.

200 дни вместо 8

НАСА съобщи, че все още не е достатъчно уверена в космическия кораб Старлайнерза да върне с негодвамата си астронавти Бъч Уилмор и Суни Уилямс от Международната космическа станция, които са там от началото на юни, но продължаващите технически проблеми в апарата отложиха завръщането им. Вместо планираните 8, те ще прекарат над 200 дни в орбита. Авариралият Старлайнер ще има нужда от поне месец за инсталиране на нов софтуер, за да се откачи и върне на Земята без хора на борда.

Колко галактики има във Вселената

Възрастта на Вселената е 13,8 млрд. години, но тъй като през това време космическото пространство се е разширявало във всички посоки, общият й обхват би трябвало вече да достига 46 млрд. години. Броят на галактиките във Вселената варира между 2 трилиона и 100 млрд., казва Памела Гай, старши научен сътрудник в Планетарния институт в Аризона.

Молекули вода на Луната

Китайските учени, анализирали пробите от почвата, които сондата "Чанъе-5" донесе от Луната, установиха, че в почвата има вода. Космически апарати на НАСА и Индия също забелязаха вода на повърхността, а миналата година китайски учени откриха вода в стъклени топчета, разпръснати по Луната. Но последното откритие е първият случай, в който вода в молекулярна форма е намерена във физически проби и е извлечена от част на Луната, където се смятало, че не може да съществува.

Извадени са скали от мантията на Земята

Учени извадиха за първи път на повърхността дълъг участък скали от мантията на Земята, определян като научна златна мина. Уникалният състав на образците разкрива процесите, настъпили докато скалите са се издигали от дълбините към повърхността. Рекордното 1268-метрово ядро на сондаж в земната мантия, събрано от Средноатлантическия хребет в Северния Атлантически океан, предоставя подробна информация за важни детайли от системата на Земята, включително образуването на земната кора и кръговрата на елементите между вътрешността на планетата, хидросферата, атмосферата и биосферата.

Космически Ноев ковчег

Изследователи предлагат да спасят живота на Земята, като го съхранят на Луната в съвременен космически Ноев ковчег, съобщава спBioScience. В лунното биохранилище ще се пазят проби от най-застрашените видове на Земята. Преди замразяването биологичните материали ще се обработват с вещества, които предпазват клетките от увреждане при замразяването. След това те ще се охлаждат бавно до изключително ниска температура, за да се предотврати образуването на ледени кристали, които могат да увредят клетъчните структури. Над 45 300 вида в света са застрашени от изчезване, което представлява 28% от всичките 163 040 вида.

Червената планета може да се затопли

Марс е студен пустинен свят с тънка и невъзможна за дишане атмосфера. Ако хората някога установят значителна колония на Червената планета, ще трябва радикално да трансформират околната среда. Досега повечето идеи включваха транспортиране на огромни количества материал от Земята. Но нови изследвания показват, че планетата може бързо да се затопли чрез използването на специално проектирани прахови частици от минерали, изобилстващи на лунната повърхност. Според проучване, публикувано в сп. Science Advances, тяхното инжектиране в атмосферата може да създаде парников ефект, който ще затопли Марс с 50 градуса за няколко месеца и вечната замръзналост ще започне да се размразява. Това ще направи атмосферата по-гъста, а водата –течна.

Диаманти на Меркурий

Учените предполагат, че във вътрешността на Меркурий има слой от диаманти с дебелина до 15-18 км. Хипотезата им се основава на данни от сондата "Месинджър". Екип от китайски и белгийски учени използвал температурни модели, за да изчисли диамантеното находище, съобщи „Дойче веле“. Изследователите предполагат, че някога Меркурий е бил покрит с океан от магма, на дъното на който се е образувал първият слой от диаманти.

По едно евро за картина от всеки жител

Музеят в Ден Бош, Нидерландия, се опитва да събере 2,6 млн. евро за закупуването на женския портрет „Гордина де Гроот“ от 1885 г. на Винсент ван Гог, съобщава ArtPrice. Картината, известна като „холандската Мона Лиза“, е собственост на британски колекционер. По-голямата част от парите е събрана благодарение на държавата, бюджета на музея и няколко фонда. Музеят се надява да събереи по едно евро от всеки жител на провинция Северен Брабант, където се намира, за да купи картината.

Държава с един комар

Комарите, които са напаст навсякъде по света, в Исландия не съществуват. Най-вероятното обяснение за това са климатичните промени и метеорологичните условия. Професорът по биология  Гисли Мар Гисласон хванал комар в самолет, идващ от Гренландия, който се съхранява в Института за национална история и е единственият в Исландия.

100 дни, 80 хил. км, 60 държави

Тийнейджърът Итън Гуо се отправи на пътешествие, достойно за Рекордите на Гинес. Младежът от азиатско-американски произход ще прелети сам с 4-местния си самолет над всичките седем континента. Полетът на Итън започна от Женева. Пътешествието е предвидено да продължи 100 дни. За това време 19-годишният младеж ще измине 80 500 км и ще кацне в 60 държави.

Истината след 60 години

99-годишен италианец се разведе със съпругата сислед като намери доказателства за афера преди шест десетилетия. Мъжът, баща на пет деца, дузина внуци и правнук, открива покрити с прах любовни писма от съпругата си до тайния ѝ любовник през 40-те години на миналия век по време на разчистване на апартамента им в Рим. След това принуждава жена му да признае истината и тя излиза наяве -Роза действително имала извънбрачна връзка преди повече от 60 г. Така дошъл краят на 77-годишното им семейство.