Нови открития в Перперикон

Археолози разкриха в Перперикон система от олтари за кървави жертвоприношения, която е служела за гадания. Намерихме два олтара. Единият е за правене на свещено вино, а другият - за кървави жертвоприношения. Имаме данни за такива олтари от Тракийския конник и храма на Митра", разказа проф. Николай Овчаров. От римския период има сведения за публични заколвания на животни. Жрецът е бил облечен с бели дрехи и венец на главата. Животното било разрязвано и по неговите вътрешности са правени гаданията. Имало е обществени олтари, които са били за всички, и частни за семейни жертвоприношения", пояснипроф. Овчаров.

Поредна мисия до Марс

Китай планира да изстреля космическа мисия"Тянвън-3" след около четири години, за да донесе проби от Марс на Земята, което ще бъде първият подобен опит в света. "Тъй като Марс е много по-далеч от Луната, ограничените възможности за транспорт на сегашните ни ракети означава, че са необходими две изстрелвания, за да се осъществи мисията за връщане на пробите", заяви Лю Цзичжун, който работи по проекта. През 2020 г. Китай изпрати марсоход, но сега учените искат да търсят живот на Червената планета, да вземат проби от повърхността и въздуха и да направят дълбоко сондиране.

Астероид се разпадна над Филипините

Астероид прониза атмосферата с 39 хил. мили в час и се разпадна преди близо до Филипините. Това е едва деветото небесно тяло, видяно преди сблъсъка му със Земята. Европейската космическа агенция съобщи, че благодарение на малките си размери, той не е причинил вредиЗемята често се сблъсква с космически обекти, но те са твърде малки, за да преминат през атмосферата. На 15 септември астероид с размерите на две футболни игрища ще се приближи на 990 хил. км от Земята, но не представлява опасност, защото това е 2,6 пъти повече от разстоянието на нашата планета доЛуната.

„Поничка в ядрото на Земята

Учени откриха, че около екватора има голяма областс форма на поничка, дебела няколкостотин километра. Сеизмичните вълни на това място се движат 2% по-бавно, отколкото в останалата част на земното ядро. Предполага се, че там има повече леки елементи като силиций и кислород, което може да играе решаваща роля в огромните течения от течен метал, преминаващи през ядрото и генериращи земното магнитно поле. По-нататъшни изследвания ще дадат информация за начина, по който магнитното поле променя интензитета и посоката си.

Звезден куп в Магелановия облак

НАСА публикува заснет от космическия телескоп „Хъбъл“ звезден куп близо до центъра на богата на водород мъглявина, която е най-ярката област на звездообразуване в Малкия Магеланов облак.Взаимодействието между десетките горещи, млади, сини звезди и заобикалящите ги прах и газ превръща този регион в един от най-динамичните и сложни звездообразуващи купове, наблюдавани някога. Облакът е с размери около 18 900 светлинни години в диаметър и съдържа около 3 млрд. звезди.

Смайващо богатство на Психея

Експерти изчислиха колко струват всички ценни метали на астероида Психея, за който се смята, че е експлоатиран и захвърлен от извънземни цивилизации. Според тях става въпрос за поне сто хиляди квадрилиона долара - повече от всичко, което хората са успели да произведат през цялото съществуване на човешката цивилизация. Нови изследвания на телескопа „Джеймс Уеб“ сочат, че нейната повърхност бързо ръждясва, но няма обяснение защо това се случва. Психея е от най-големите обекти в основния астероиден пояс между Марс и Юпитер с диаметър над 200 км, на който има огромни количества желязо и никел, както и сплав между никел и мед.

Как се движи ледената плоча

Макар Антарктида да е в долната част на повечето карти, земният й масив е 1,5 пъти по-голям от САЩ. Най-голямата ледена плоча на континента - шелфътРос с 486 917 кв. км площ и дебелина няколкостотин метра – се мести всеки денЗаедно с него и широкият 900 м леден поток Уиланс се придвижва напред по време на прилив и по средата на отлив. Учени от Вашингтонския университет откриха, че силата, която се крие зад това специфично движение премества Рос (който е с размерите на Франция) с около 6 см веднъж или два пъти на ден.Ледените потоци са изключително важни, тъй като действат като артерии за антарктическия леден шелф и изхвърлят 90% от леда и седиментите му в океаните.

И Амазонка пресъхва

Бразилската геоложка служба предупреди за драстичен спад на нивото в басейна на Амазонка. Рекордната суша и слабите валежи доведоха до бързо спадане на водите. Това сериозно затруднява плавателните съдове, които превозват зърно, и откъсва общностите, които зависят от речния транспорт. Експертите очакват всички реки в басейна на Амазонка да спаднат под историческите си нива.Традиционните за региона плаващи във водата къщи сега са на сушата, а рибарите се борят за препитанието си. Надеждите са свързани с явлението "Ла Ниня", което може да донесе повече валежи до края на годината.

Единбург на Седемте морета

Тристан да Куня е най-изолираното селище в света. Намира се в Южния Атлантически океан и е единственият населен остров на архипелаг. Най-близо е до Кейптаун, който е на 2816 км и до него се стига за около седмица с корабНаричат го Единбург на Седемте морета, защото е задморска територия на ВеликобританияНеговите 250 жители живеят между склоновете на вулкана и морето на територия от 98 кв. км. В селцето няма хотели и ресторанти, а само къщи за гости, ако случайно някой ентусиаст реши да го посети. Но има училище, поща, кафене, две църкви, магазин, кръчма, болница, музей и плувен басейнМестните около 70 семейства се прехранват с отглеждане на животни, земеделие ириболовВ Тристан да Куня им коли и един автобус, безплатен за пенсионери. Управлява се от Съвет с 14 членове, които се избират на 3 г.

Кой кръщава ураганите

Даването на имена на урагани и бури датира от стотици години в Западна Индия, когато те са кръщавани предимно на светци. В началото на 20 век в САЩ се именуват според годината и реда, в който са се случили, от 1953 г. - по азбучен ред, а по-късно с женски и мъжки имена. Днес кръщаването е отговорност на Световната метеорологична организация към ООНОтчитат се четири фактора: името да е кратко, лесно за произнасяне, да има подходящо значение на различни езици и да не се използва в друг регион. Атлантическият регион има шест списъка, в които се редуват мъжки и женски имена. Ако една буря е толкова смъртоносна, че използване на името ѝ за друга буря е неподходящо поради чувствителност, то не се използва. Това беше причината имената на ураганите Денис, Катрина, Рита, Стан и Уилма в Атлантическия океан да бъдат „пенсионирани“.

Бързото хранене в Древния Рим

Термополиите (от гръцките думи thermos – горещ, и poleo - продавам), открити в Помпей, Херкулан и други места, се смятат за предшественици на днешните ресторанти и показват, че бързото хранене е било широко разпространено в Древния Рим. Представлявали щанд или малък магазин за бърза и достъпна храна с Г-образен каменен плот, вграден в теракотени буркани. Някои били украсени с цветни фрески или мозайки с декоративна и информационна функция. Менюто включвало супи и яхнии от месо и морски дарове. В готвените ястия се използвали патица, пиле, коза, прасе, риба и сухоземни охлюви, зеленчуци или ферментирал рибен сос. Предлагали се също плодове и сирена, хляб и сладкиши, а виното се сервирало смесено с вода или подправки

Мистерията на тектонските плочи

Екип от Университета на Саутхемптън откри, че когато тектонските плочи се разделят, дълбоко в мантията на Земята се задействат мощни вълни, което кара повърхността на континентите да се издига с повече от километър. Това влияе върху регионалния климат, биоразнообразието и заселването на хора. Според учените дестабилизирането на ядрата на континентите е повлияло и на древния климат. Това откритие помага за разрешаването на дългогодишна мистерия в тектониката на плочите и формирането на някои от най-драматичните пейзажи на Земята.

Окото на дракона на 16 хил. години

Това е естествена вдлъбнатина в скалите по северозападното крайбрежие на Норвегия, която прилича на око на влечуго. На фона на бял пясък и водорасли на дъното й се откроява камък, който образува неговата зеница. Според доц. Франсис Никсън от Норвежкия университет за наука и технологии, то е излязло изпод леда преди около 16 хил. години, когато е настъпило заледяване. Окото с диаметър около 1,5 м изглежда различно според сезона и приливите и отливите. Когато има прилив,вълните обливат скалите, отлагат и премахват пясък от кухината и понякога камъкът се намира върху гола скала. Водораслите в окото също изглеждат различно в зависимост от сезона и светлината.