Новите предложения за промени в Закона за движение по пътищата предвиждат налагане на глоби на пешеходци, които използват мобилни телефони, докато пресичат на пешеходни пътеки. Според вносителите на законопроекта това ще намали инцидентите, но дали подобна мярка наистина ще има някакъв ефект, или е просто поредният опит за отклоняване на вниманието от истинските проблеми?
Съществуват ли подобни забрани в Европа?
Забраните за използване на мобилни телефони от пешеходци на пешеходни пътеки не са честа практика в Европа, показва справка на Roadnews. В някои държави, като Холандия и Германия, има дискусии относно "смартфон зомбитата" – хора, които не обръщат внимание на околната среда заради телефоните си. Единствената европейска държава с подобна санкция е Литва, където пешеходците са задължени да се уверят, че няма приближаващи автомобили, преди да пресекат, но глобите са редки и трудно приложими.
По-голямата част от европейските държави съсредоточават усилията си върху намаляване на скоростта на автомобилите и осигуряване на по-добра инфраструктура за безопасност на пешеходците. Например, в Норвегия, Швеция и Германия се акцентира върху изграждането на „умни” пешеходни пътеки, светофари с датчици и други мерки, които реално подобряват пътната безопасност.
Ще има ли ефект от тази мярка?
Пешеходците, които гледат в телефона си, могат да бъдат по-невнимателни, но основният проблем с пътните инциденти не е тяхното поведение, а скоростта и невниманието на шофьорите. Статистиката ясно показва, че повечето тежки катастрофи на пешеходни пътеки се случват, защото водачите не спират навреме, карат с превишена скорост или са разсеяни – често също заради мобилен телефон.
Такава мярка не решава основния проблем – липсата на ефективен контрол върху шофьорите и инфраструктурните недостатъци. Вместо да се глобяват пешеходци за това, че използват телефон, би било по-логично да се инвестира в:
По-добро осветление на пешеходните пътеки.
Камери, следящи за нарушения на шофьорите.
Намаляване на ограничението на скоростта в градски условия.
Повече глоби за водачи, които не спират на пешеходни пътеки.
Абсурдно изместване на фокуса
Опитът да се прехвърли вината върху пешеходците създава усещане за неефективност на институциите. В крайна сметка, човек не може да бъде в пълна концентрация на 100% през цялото време – дори и да не използва телефон, може да бъде замислен, уморен или разсеян от нещо друго. Това означава ли, че трябва да се глобява и всеки, който просто не изглежда достатъчно концентриран?
Реалното решение на проблема с инцидентите не е репресия срещу пешеходците, а строги мерки срещу небрежните шофьори и по-добра пътна инфраструктура. В противен случай, скоро може да видим и още по-абсурдни идеи – например, глоби за хора, които слушат музика със слушалки или разговарят с някого, докато пресичат.
Ако целта на закона е наистина да намали катастрофите, фокусът трябва да остане върху тези, които имат най-голямата отговорност – шофьорите, а не върху пешеходците, които са най-уязвимите участници в движението.