Анализи Новини

Развива ли училището необходимите умения за бъдещото утре

   
Развива ли училището необходимите умения за бъдещото утре

Днес в ЕС и по света развиването на компетентности е все по-важна част от качественото образование. Ключови за него са уменията за критично мислене, отсяване на ненадеждни източници, извличане на изводи, разбиране в дълбочина, анализ и прилагане на знания, работа с данни. И не на последно място „меки умения“, увеличаващи стойността на човешките ни качества и способности.

Отговоря ли на всичко това образованието в училище и в университета и как се променя?

Част от дискусията по темата са Александър Чакмаков - директор на Първа английска езикова гимназия, доц. Д-р Атанас Георгиев – декан на Стопанския факултет на СУ „Св. Климент Охридски“ - едно от топ 300 бизнес училищата в света, част от AMBA (Association of MBAs), Елена Маринова - лидер с фокус високи постижения в бизнеса, иновациите и образованието, съосновател на Международната олимпиада по изкуствен интелект, Добромир Иванов – изпълнителен директор на BESCO - Българската предприемаческа асоциация, Йоан Георгиев - ученик в НПМГ "Акад. Любомир Чакалов", съосновател на платформата EthiCitizen, насърчаваща активното устойчиво и отговорно потребление, 22-годишният Лаурин Джон от Германия, прекъснал образованието си за учител по спорт и немски език и в момента трупащ опит, за да работи като журналист, и Даниел Фунериу, министър на образованието в Румъния в периода 2009-2012 г.

„Кадри няма!“, алармира Добромир Иванов.

Според Йоан Георгиев училищната среда е изключително важна.

„Българското образование е доста разделено“, категорична е Елена Маринова. – „Трябва да се опитваме нетолкова добре представящия се сегмент да го бутаме нагоре, като същевременно продължаваме да помагаме на високия сегмент да постига това, което успява и в момента“, предлага Елена Маринова и едно от решенията за нея е прилагането на изкуствения интелект.

„Трябва да има реални критерии“, категоричен е директорът на Първа английска езикова гимназия в София Александър Чакмаков.
„За да имаме иновации, трябва да имаме топ наука, която да бъде лесно трасферирана към бизнеса. За да имаме топ наука – трябва да имаме топ университети. В тях да влизат най-добрите ученици“, е решението според доц. д-р Атанас Георгиев.

От своя страна Даниел Фунериу, министър на образованието в Румъния в периода 2009-2012 година, фокусира вниманието върху предимствата на дуалното образование.

“Учителят на практика има за задача да развива социалните умения на учениците, което означава да ги интегрира в обществото“, обобщава 22-годишният Лаурин Джон от Германия, прекъснал образованието си за учител по спорт и немски език и в момента трупащ опит, за да работи като журналист.