Нова археологическа находка

Мраморна скулптура от римската епоха, малко по-голяма от човешки ръст, е открита от археолози в зона с пясъчни наноси извън крепостните стени на древния град Одесос край ВарнаСтатуята е на мъж на средна възраст с къса брада, облечен в тога, със свитък в ръка. Липсва само дясната му китка, има и леки щети по лицето, така че предстои реставрация преди да влезе в експозиция. Върху предната част на постамента има добре запазен надпис и от предварителното разчитане става ясно името на изобразения: Г(ай) Марий Хермоген. Предварителната датировка на скулптурата е към края на II и първата половина на III век.

Вода тече към Бяло и Черно море

В село Подвис, община Сингурларе, Източна Стара планина, на една най-обикновена улица се случва нещо необикновено - ако на точно определено място излееш вода и си представиш, че потече неспирно, потоците ще бъдат два - единият към Тунджа ще се влее в Бяло море; другият, срещуположен - чрез Камчия в Черно море, пише „Сега“. Мястото е върху главния вододел на България. И точно на него, нито сантиметър вляво или дясно, през 1920 г. е построена каменна чешма. Представлява и паметник, увековечаващ загиналите във войните жители на селото. Чучурът пълни коритото, то разпределя водата в други, за да се разлее едновременно към Бяло и Черно море.

Слънчевата активност надхвърля очакванията

Слънцето достигна своя максимум в рамките на 11-годишния си цикъл и през следващите месеци се очакват още геомагнитни бури и полярни сияния, съобщи НАСА. Слънчевата активност се увеличава и намалява, като преминава от тихи периоди до фазата на максимума, когато има 20 или повече групи петна. Тогава магнитното поле на Слънцето се преобръща, подобно на земното. „Активността на слънчевите петна леко надхвърли очакванията. Слънчевият максимум продължава и през следващата година, когато се очакват още по-зрелищни полярни сияния“, казва Лиза Ъптън отЮгозападния изследователски институт в Сан Антонио, Тексас.

На добър път към Юпитер!

Kocмичecĸи ĸopaб нa HACA излeтя към Eвpoпa -лyнaтa нa Юпитep, в oпит дa paзĸpиe дaли пoд лeдa на нeйния oгpoмeн oĸeaн, дълбок 120 км, имапpизнaци нa живoт. Coндaтa c тeглo близo 5700 ĸг тpябвa дa дocтигнe нaй-гoлямaтa плaнeтa в Cлънчeвaтa cиcтeмa пpeз 2030 г., когато щe влeзe в нейната opбитa и щe ce дoближи дo Eвpoпa. Кocмичecĸият ĸopaб щe тъpcи cъcтaвĸитe, нeoбxoдими зa пoддъpжaнe нa живoтa, ĸaтo щe aнaлизиpa opгaнични cъeдинeния пoд лeдa. C paзмep колкото бacĸeтбoлнo игpищe, Европа щe пpeминe пoĸpaй Mapc и Зeмятa, като изпoлзвaтexнитe гpaвитaциoнни пoлeтaи щe oбиĸaля oĸoлo Юпитep нa вceĸи 21 дниРадар щe ce oпитa дa пpoниĸнe пpeз лeдeнaтa пoĸpивĸa c дeбeлинa oт 15 дo 24 ĸм. Mиcиятa на стойност 5,2 млрд. долара щe пpoдължи дo 2034 г.

Оптична леща като въртележка

Учените откриха уникален космически феномен – перфектно подреждане на масивен куп галактики, който действа като гравитационна леща, заедно със седем други галактики зад него. Намиращ се на 5 млрд. светлинни години от Земята, купът изкривява пространство-времето, в резултат на което изображенията на галактиките се увеличават. Системата, наречена „Оптична леща тип въртележка, е мощен инструмент за изучаване на разпределението на тъмната материя в галактиката.Наблюдението й може да даде ценна информация и за други загадъчни явления в Космоса и да доведе до нови открития.

Къде се е родил животът на Земята

Животински свят в участъци под морското дъно на Източнотихоокеанския хребет в средата на океана, където се раздалечават две тектонични плочи, откри международен екип учени. На това място са намирани микроби и вируси, но сега изследването показва, че под дъното могат да живеят и по-големи животни. Разположен на дълбочина 2515 м, хребетът е с множество хидротермални извори - отвори в морското дъно, през които океанската вода се нагрява от магмата под земната кора. Предполага се, че в тях се е зародил животът на Земята. Снимки разкриват колонии от гигантски тръбни червеи, охлюви и миди, които живеят в общности под дъното. Повечето са от видове, които обитават и повърхността на морското дъно.

Конкурент на човешката история

Центърът за научни данни и изчисления към Националната лаборатория „Брукхейвън“ в САЩ вече разполага с повече от 300 петабайта данни, което е шест пъти повече от цялата писмена история на човечеството от санскритските източници досегаТова е третото по големина хранилище за научни данни и най-големият архив на лентови устройства в САЩ. Данните са от експерименти в областта на ядрената физика и физиката на елементарните частици. Цялата информация, съхранявана във високотехнологична роботизирана библиотека, е достъпна онлайн и при поискване.

Най-ниската температура в света

Най-ниската температура в света - минус 89,2° - еизмерена на 21 юли 1983 г. в руската станция „Восток“ в Антарктида. Разположена на 3488 м надморска височина, тя се намира на 1300 км от Южния полюс. През август 2010 г. на купола Фуджи в Антарктида, който е на 3700 м надморска височина,температурата е била още по-ниска - минус 93,2°. Въпреки това официалният рекордьор е „Восток“, защото температурата там е регистрирана с термометъра на Фуджи чрез сателитни измервания, които не се приемат за доказателство.

Море без брегове

Саргасово морекоето е част от Атлантическия океан, е най-голямото в света и единственото безсухоземни брегове. Неговата площ варира от 6 до 7 млн. кв. км, а дълбочината му е 6995 м. Името муидва от обилното наличие на саргаси – специфични кафяви водорасли, които след като се откъснат от дъното, образуват плаващи слоеве по повърхността на водата с маса между 4 и 11 млн. тона. Над 100 вида морски животни намират дом в тази плаваща екосистема.

Симфония за робот

Робот дебютира като диригент в Дрезден, като изпълни музика, композирана специално за него. Той е с три ръце, всяка от които има своя палка, идирижира музикантите на Дрезденския симфоничен оркестър. Обучен да разпознава ритъма и динамиката, роботът движи ръцете си независимо една от друга. Така направлява поотделно три части на оркестъра, което не би било възможно с един диригент. Идеята е вдъхновена от учени от Техническия университет в Дрезден. Те разработват роботи, които нямат за цел да заменят хората, а да се сработят с тях.