Коментари

Социологът Стефан Георгиев: Кампаниите се капсулират около твърдите ядра на партиите

   
Социологът Стефан Георгиев: Кампаниите се капсулират около твърдите ядра на партиите

В рубриката "Темите на деня" в предизборната седмица гостува социологът Стефан Георгиев, който анализира философията на гласоподаването в контекста на предстоящите избори. 

В предаването "Нашият ден" той изрази мнение, че ценностният подход би трябвало да е водещ в политическите процеси, но в последните години наблюдаваме отстъпление от него. Според Георгиев политическите партии би следвало да представят предложения за управление, основаващи се на ясни ценности – било то либерални или социални. Въпреки това, през последните години се налага по-прагматичен подход, с акцент върху експертни решения, което изтласква идеологиите и ценностите на втори план.

Георгиев отбеляза, че настоящата предизборна кампания не се отличава съществено от предишните. Разговорът между партиите е "обезценностен" и липсват ясни ценностни ориентири. Кампаниите се концентрират основно върху "твърдите ядра" на избирателите, без да се стремят да достигнат до широката маса от граждани.

Той подчерта, че тази кампания, макар на пръв поглед да прилича на предходните, има своите особености. Основен лайтмотив, сред някои от политическите играчи, е борбата за преразпределение на силите, което прави предстоящите резултати още по-интересни, особено при очаквано ниска избирателна активност.

Георгиев посочи и ниската избирателна активност при неотдавнашните избори за районни кметове като индикатор за намалена мобилизация и отслабен капацитет. Той заключи, че политическите кампании трудно могат да привлекат нови избиратели, наричани периферия, и по-скоро се фокусират върху възпроизвеждане на минали резултати.