Анализи

Диана Евтимова: Дарения и средства на кандидати - източник на приходи в кампанията

   
Диана Евтимова: Дарения и средства на кандидати - източник на приходи в кампанията

Логично е дарителите на по-сериозни суми за политическите партии да имат очакване за получаване на привилегировано отношение. Това заяви пред БНР Диана Евтимова, Институт за развитие на публичната среда.

Институтът продължава да осъществява мониторинг на медийната реклама по време на предизборна кампания. Той покрива официалните страници на 39 национални и регионални медии. Изборният кодекс изисква договорите между партиите и медиите да се публикуват в 3-дневен срок от тяхното сключване.

2.7 млн. са парите, получени по двата метода – дарения и средства от кандидати. 

"Ако направим съпоставка с парламентарните избори през 2023 година, виждаме, че в тази кампания са дадени доста по-малко средства за медии – близо 1 млн. лева. Намаление в сумите има при всички основни участници. 

Даренията и средствата от кандидатите се явяват основен източник на приходи за партиите в тази кампания. 

Най-големите парламентарно представени партии през годините финансираха кампанията си или изцяло със средства от субсидията, или 80-90% бяха от нея. 

Знаем за разцеплението в една от партиите, която използваше само средства от тази субсидия. Явно двете фракции нямат достъп до средствата, дадени им от държавата".

Евтимова посочи, че Сметната плата прави задължителна проверка на доходите на лицата, които даряват над 1000 лева. 

Всички парламентарно представени формации, с изключение на ГЕРБ, са получавали дарения: 

ДПС - Ново начало – 1.2 млн. лева

ПП-ДБ – над 620 хиляди лева

ИТН – близо 420 хиляди лева

"Възраждане" – 140 хиляди лева

БСП – Обединена Левица - над 124 хиляди лева

Алианс за права и свободи – 65 хиляди лева

При Алианса и при БСП са най-популярни даренията до 1000 лева. 

Една част от парите са инвестирани за участия в медиите, друга – за поставяне на билбордове и създаване на клипове в социалните мрежи.

"Най-предпочитана медия е телевизия Евроком, а най-активна медийна кампания прави "Възраждане". Те са активни и в социалните мрежи. И другите политически формации също правят сериозни вложения там".

Диана Евтимова отбеляза, че ЦИК не е създала регистър на медийните пакети за тази кампания, "въпреки че самата комисия имаше решение за създаването му".

В изборния ден ИРПС ще покрие редица населени места – над 30, посочи още тя.

"Имаме наблюдатели и в чужбина. Ще следим за работата на машините, за организацията на процеса чисто административно и за нарушение на изборни права".