Колкото и българската държава да изглежда като разграден двор и политиците в Народното събрание да правят каквото си поискат, все пак е необходимо да спазват правилата, които сами са изработили и гласували.
Предложението на ПП-ДБ за ограничаване на правомощията на парламентарната група на ДПС-Ново начало противоречи на Правилника за работа на Народното събрание, който има силата на закон. Искането на ПП-ДБ ДПС-Ново начало да нямат зам.-председател на Парламента, както и ръководители и членове на комисии, е изключително опасен акт за представителността на НС. Каквито и да са подозренията относно начина, по който ДПС-Ново начало получиха почти 300 000 гласа, това е реалността. Докато този вот, който осигурява 30 депутата, е факт, никой няма право да оспорва избора на тези граждани.
А ако ДПС-Ново начало и Алианс за права и свободи създадат обща парламентарна група? Тази хипотеза никога не е обсъждана от „говорещите глави“ в телевизиите. Двете крила на ДПС биха имали общо 49 депутати. Конституцията дава право на всяка партия да създаде обща парламентарна група с друга, стига и двете да го пожелаят.
Въпреки враждата помежду им, нищо не е невъзможно. Пример за това е прословутата Сглобка, както и сегашната ситуация между ГЕРБ и ПП-ДБ, от които, въпреки омразата и неприязънта, се очаква да формират правителство. Двете крила на ДПС биха били втората по големина сила в парламента. При невъзможност най-голямата парламентарна група да състави правителство, президентът трябва да възложи тази задача на втората по численост група, което би променило цялата политическа игра.
Конституционно съществуват и други възможности, и то много. Ако „Възраждане“ и МЕЧ създадат обща група, ще имат 47 депутати. БСП и „Възраждане“ – общо 55. Ако към тях се прибави и ИТН, стават първа сила със 73 депутати, повече от ГЕРБ, и тази група трябва първа да състави кабинет.
Има още възможности за различни парламентарни конфигурации, които също могат да надминат ГЕРБ по брой депутати. В такъв случай те ще трябва да получат първия мандат, което Конституцията позволява.
Всъщност, такава ситуация депутатите от Великото народно събрание предвидливо са взели предвид, за да могат малките партии в НС да се противопоставят на авторитаризма и натиска на големите партии. Затова в Конституцията е записано, че „Президентът възлага съставяне на правителство на най-голямата по численост парламентарна група.“ Пределно ясен текст – не се възлага на партията, спечелила изборите, а на най-голямата група.
Въпреки че някой може да нарече този текст словоблудство, всички изброени хипотези по-горе са допустими и възможни според Конституцията. А ако се случат...
Доцент Нина Андреева, политолог