Бизнес

НЗОК вече в телефона, уведомява ни с SMS и VIBER за протоколи и лекарства и помощни средства

   
НЗОК вече в телефона, уведомява ни с SMS и VIBER за протоколи и лекарства и помощни средства

Това е нов тип комуникация, насочена към пациента - целта е да се намалят опашките по гишетата и да се oлесни достъпът до информация, каза управителят на касата проф. Момчил Мавров. Благодарение на електронизацията 85% от всички протоколи се одобряват в рамките на един работен ден, а времето за получаване на помощни средства е намалено от 40 на 2 дни

От 2 септември Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) стартира дигитално известяване чрез SMS и VIBER за статуса на протоколите, с които се финансират лекарствата и терапиите от държавата. Новата функция обхваща и хората с увреждания, които по същия начин ще бъдат информирани за издадените ЛКК протоколи и заявления.

“SMS и VIBER известяването е една нова стъпка в организацията на услугите, предоставяни от НЗОК. Това е нов тип комуникация, насочена към пациента”, заяви управителят проф. Момчил Мавров.

Новата услуга ще бъде изцяло автоматизирана и ще работи с генерираните данни в самата информационна система. Ще бъде нужен само мобилен номер, към който да бъде насочено известяването. Около 89% от потребителите на НЗОК вече са посочили телефон за обратна връзка. Тези, които не са го направили, могат да го направят чрез попълване на формуляр в НЗОК.

Целта на инициативата е пациентите и хората с увреждания да бъдат поставени в центъра на здравната система и те да бъдат максимално улеснени, като получават в реално време информация относно процеса на обработка на техните документи, вместо да се редят с часове на опашка пред гишетата.

Съобщенията от НЗОК ще бъдат максимално кратки, ясни и точни. Системата първо ще се опита да ги изпрати по VIBER, а ако няма такъв, потребителят ще ги получи чрез SMS.

Те ще бъдат два типа. Първият ще се отнася до извършването на действия по документа за предписване на скъпоструващи лекарства. При него пациентите ще могат да очакват на телефоните си данни за това кога е регистриран новият им протокол, дали се нуждаят от допълнителни документи, получени ли са били те, дали е одобрен, анулиран, отказан или прекратен техният протокол, или дали изтича срокът му на действие.

Вторият тип се отнася до заявленията за отпускане на помощни средства и ремонти. Тук гражданите ще могат да очакват във VIBER нотификации за постъпване на заявката, нейното одобрение, отказ или анулиране, а също и напомняне за изтичане на нейния срок.

“Ползите от това известяване са на първо място са контрол от страна на пациента в процеса на одобрение на протокола и издаването на рецептите по него. На второ място, има планиране от негова страна за явяване пред специалист за издаване на нов протокол. И на трето място - контрол от страна на НЗОК върху самото заплащане на лекарствените продукти. По същия начин стои въпросът и с помощните средства, като там и сроковете ще бъдат скъсени”, обясни Мавров.

Когато човек установи, че съответното съобщение не е предназначено за него, няма спомен да е подавал заявление за каквото и да било към НЗОК или не разбира за какво е уведомяван, той ще може да сигнализира на сайтовете на касата и на националния системен интегратор “Информационно обслужване” .

Чрез въвеждане на номер на протокол и ЕГН на страницата на НЗОК пациентът ще може да получи допълнителна информация относно статуса на заявените услуги. Гражданите ще трябва да бъдат изключително внимателни при получаване на съобщенията от касата. За да бъдат сигурни, че не стават жертва на измамници, те трябва да знаят, че от тях няма да бъдат изисквани парични средства или лични данни чрез SMS или VIBER.

“В мобилното приложение VIBER ще се виждат логото на здравната каса и номерът на заявлението, когато получавате съобщения от нея. А относно SMS-ите те ще бъдат изпращани с абревиатура НЗОК и отново валиден номер на документа”, обясни представителят на “Информационно обслужване” Ивайло Стойчев.

“Оригиналните съобщения ще бъдат публикувани буква по буква на сайта на НЗОК и всеки гражданин ще може да се запознае подробно с целия им текст. Така ще може да се избегне възможността от измами”, увери Мавров.

Електронизацията на услугите на НЗОК не само напредва, но и улеснява хората. Благодарение на нея 85% от всички протоколи се одобряват в рамките на един работен ден, а през миналата година са издадени 560 хил. е-протокола за 630 хил. лекарства. При заявленията за помощните средства за хората с увреждания дигитализацията е скъсила времето за отпускането им от 40 на два дни, твърдят от НЗОК.

Новата инициатива на НЗОК рекламира във видео актьорът Юлиян Вергов. Ето какво казва той там:

Здравейте, Аз съм Юлиан Вергов. Намирам се в сградата на Националната здравноосигурителна каса.

Мястото, където се стопанисват парите ни за здраве. Включвам се в кампанията “НЗОК за теб”, защото е важно да знаем и настояваме за правата си на здравноосигурени. И защото тази кампания улеснява всички нас – минали, сегашни или бъдещи пациенти.

Започвам с добра новина. Тя се отнася за всички, които получават лекарства с електронни протоколи.

Здравната каса вече ще известява  всеки един от тези пациенти чрез SMS или вайбър за това дали протоколът е одобрен и кога лекарствата могат да бъдат получени. Услугата е безплатна и ще спести време, нерви и ще гарантира спокойствие.

С тази инициатива, като една от най-дигитализираните институции у нас, Здравната каса за пореден път показа, че наистина мисли за теб!

Аз съм Юлиан Вергов и разбира се – важно ми е да съм здрав. Бъдете здрави и вие и се наслаждавайте на живота!

Как може да получите лекарства по протокол или помощни средства от НЗОК?

Личният лекар трябва да осигури на лицата, записани в пациентската му листа, подходящ начин за оказване на медицинска помощ. Той задължително обявява в амбулаторията на място, достъпно за здравноосигурените лица, записани в пациентската му листа, своя месечен график.

В графика се посочва и заместник на избрания общопрактикуващ лекар (ОПЛ) за случаите, когато той не може да изпълнява лично задълженията си, както и неговото местоположение, телефон и други начини за контакт, а също и местонахождението, телефона и другите начини за контакт и с дежурния кабинет и/или лечебното заведение, осигуряващи медицинска помощ на пациентите извън графика на ОПЛ.

Ако случаят е спешен, пациентите трябва да се обърнат към структурите на спешна помощ: спешен кабинет в лечебно заведение, а тези с липса на възможност за придвижване трябва да позвънят на телефон 112.